De eliminatie - Daniëlle Bakhuis

'Elimineer de helft zodat de anderen kunnen overleven' is de belangrijkste zin van dit boek. Het is niet zomaar een zin; het is een opdracht aan de tien mensen die opgesloten zitten in de bus. De bus staat in een pakhuis met een stalen deur... er valt dus echt niet te ontsnappen.

Als lezer word je goed meegenomen in het proces van besef nadat deze boodschap is verschenen. Eerst lees je dat Chleo nadenkt over het woord 'eliminatie': dat kent ze alleen maar van talentenjachten, waarbij degene met de minste stemmen niet meer terugkomt, maar in dit verhaal heeft het een heel andere betekenis... Hoe zou iedereen daarop reageren, wie kiest er nu voor zichzelf en wordt dus gevaarlijk voor de rest?

Naast het ontzettend spannende thema, vond ik het leuke aan dit boek dat het je aan het denken zet. De vraag wie het waard is om te leven is uiteraard verbonden aan de opdracht aan de busreizigers.
''Nog een voorbeeld? Een cruiseschip vol rijke toeristen dat zinkt óf een stel vluchtelingen in een gammele boot dat de verdrinkingsdood vindt.'
Ze knikt in de richting van Masur. 'Vraag maar aan hem wat de mensen echt belangrijk vinden.' Ze haalt kort haar schouders op. 'Drieduizend dode Amerikanen bij de aanslag op elf september, veranderden de wereld. Maar valt hetzelfde aantal doden vandaag of morgen in een land waarvan we niet precies weten waar het ligt, dan gaan we gewoon door met ons leven alsof er niets gebeurd is. Het internet ontploft niet, er worden geen extra journaals uitgezonden, en er wordt geen minuut stilte gehouden, je suis met mijn eigen leven bezig. En weet je waarom niet? Omdat we er al stil over wáren al die tijd.'
Caitlin kijkt ons aan. Hoe graag ik er ook iets tegenin zou brengen, het is zo waar dat ik er geen 'maar' voor kan verzinnen.'
Dit citaat is een voorbeeld van de verschillende momenten waarop de personages zelf bespreken wie het het meeste verdient om te overleven. Ik vind dit het interessantste fragment, omdat het ook ingaat op verschillende maatschappelijke gebeurtenissen. Het maakt de lezer bewust van hoe de westerse wereld, en waarschijnlijk hijzelf, werkt. Ik denk dat veel mensen hier net als Chleo geen weerwoord op hebben; helaas gaat het echt zo. Het is goed om daar eens stil bij te staan.

Ook als lezer denk je na over de vraag wie van de personages van jou moet overleven. Je komt net genoeg over hen te weten om daar als lezer een mening over te vormen en daarna nog iets meer, zodat je je er schuldig over voelt. De reizigers zijn allemaal erg verschillend: een miljonair, een zieke man, een vluchteling van pas vier jaar, een moeder van jonge kinderen, een man in een rolstoel, een baby en twee tieners. Tiener Chleo is de ik-persoon. Aan het begin van het boek is zij een stil meisje dat zich het liefst terugtrekt en aan het eind van het verhaal... is ze zoals ze zelf nooit had verwacht, maar ik zal er natuurlijk niet te veel over verklappen 😉 Verder blijkt ook het verhaal achter de ontvoering en de opdracht heel verrassend..!

Als je er eenmaal aan begint, wil je het sowieso uitlezen, want je wil weten wie het overleeft. Er gaan wel mensen dood en sommige dingen worden best gedetailleerd beschreven, bedenk vooraf goed of je dat wil lezen.


Gelezen: zomer 2020
Geschikt voor: 15+
Je kunt dit boek als e-book lezen via de Online Bibliotheek.
Geen lid van de bieb en wil je alvast een stukje lezen voordat je het koopt? Dat kan hier.
Mag je dit boek lezen voor Nederlands? Ja, in klas 2 en 3
Leesniveau: 2
Leeswijzer: 

Reacties

  1. het is een spannende titel en een spannend onderwerp, ik zou hem graag willen lezen. dit is een lectuur boek

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het lijkt me wel een leuk boek om te lezen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lijkt me een spannend lectuur boek

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het klinkt als een spannend boek. Ik vind het lectuur

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Er zijn meerdere soorten boeken zoals dit, bijv. the hungergames.
    Hierdoor denk ik lectuur. want het boek is niet heel erg uniek

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is literatuur want ik ken geen ander boek met dit thema

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Snitch - Margje Woodrow

#️⃣hiernamaals

'Het huis zonder einde' kun je beter niet lezen voordat je gaat slapen 💀