Snitch - Margje Woodrow

Roos' beste vriendin laat haar vallen als Fenna bij hen in de klas komt. Quinty hoort bij het populaire groepje en Roos heeft ineens niemand meer. Alsof het nog niet erg genoeg is als je vriendin zich tegen je keert, keert ineens de hele klas zich tegen Roos. Fenna lokt haar expres uit en de klas moedigt dat aan.
Roos werd ook pispaaltje van de klas. Fenna gaf haar overal de schuld van, daarom heet het boek Snitch. Alleen... Fenna gaf haar ook de schuld van dingen die ze niet had gedaan. Ik dacht dat een 'gewone' snitch iemand verraadt, maar dan wel de waarheid vertelt. Niet dan? 🤔

Maar het kan nóg erger... ook Roos' ouders geven haar de schuld én Fenna blijkt meer te zijn dan een pestkop. Het verandert van een verhaal dat frustraties oplevert door onterechte beschuldigingen, in een verhaal dat levensgevaarlijk blijkt te zijn 😱 Alles blijkt anders dan verwacht...

Snitch is een heel spannend boek dat leuk en makkelijk geschreven is en waar je zo doorheen bent. Wel vond ik het eigenlijk te heftig voor de brugklas. Drugs spelen een belangrijke rol in het verhaal. En seks ook een klein beetje. Quinty vraagt zich af of ze 'het' al wil doen met haar vriendje. Fenna vindt natuurlijk van wel... 🙄
Dit zijn thema's waar twaalfjarigen zich normaal (hopelijk) niet mee bezig houden.
...maar misschien ben ik een overbezorgde lerares 😜 mijn bruggers lijken zich er niet druk om te maken en vinden het vooral een leuk boek 🤭🥳

Verder denk ik dat veel lezers zich kunnen inleven in Roos en Quinty. Helaas voelt iedereen zich wel eens buiten gesloten. Toen ik zelf in de brugklas zat, was er ook een periode waarin ik werd genegeerd. Gelukkig vond ik al snel nieuwe vriendinnen én kwam het weer goed met de meeste oude. Meestal is het gelukkig dus niet zo heftig als bij Roos. Quinty's kant van het verhaal is ook heel herkenbaar: ze vindt het erg voor Roos, maar doet toch met Fenna mee. Veel mensen vinden het belangrijk wat anderen vinden en baseren hun keuzes daarop. In wie herken jij jezelf?


Gelezen: september 2020, omdat de bruggers het moeten lezen
Geschikt voor: 13+
Alvast beginnen? Hier kun je de eerste vijf hoofdstukken al lezen!
Mag je dit lezen voor Nederlands? Ja, in klas 1 en 2
Leesniveau: 1
Leeswijzer:


Soundtracks van het boek:
Aan het begin van het boek staat een citaat uit een liedje van de Editors en aan het begin van het boek zijn ze bij een muziekfestival waar Radiohead optreedt. Margje heeft natuurlijk niet zomaar hiervoor gekozen. De songteksten passen bij hoe Roos zich voelt en wat ze meemaakt. Roos omschrijft ook vaak dat ze haar gedachten niet stil krijgt. Daar past de drukte van een rocknummer natuurlijk ook goed bij!



Boekentips: Margje Woodrow heeft nog meer boeken geschreven; zelf heb ik daarvan alleen Verwoest gelezen - echt een aanrader! 😃 Als je Margjes boeken leuk vindt, dan zullen de boeken van Maren Stoffels (bijv Room Service) en Mel Wallis de Vries je vast ook wel aanspreken 😉

Reacties

  1. het lijkt me een zielig boek, maar wel leuk

    BeantwoordenVerwijderen
  2. het lijkt me zo'n zielig boek omdat ze rare dingen gaat doen door anderen, maar daardoor wordt het ook weer leuker om te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mij lijkt het een boek een spannend boek

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lijkt me een leuk boek omdat er veel dingen in gebeuren maar ik heb wel vaker van dit soort boeken gelezen dus ik denk dat het lectuur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lijkt me leuk om te lezen omdat het over middelbare school gaat en dat is altijd leuk en grappig en ook wel spannend om te lezen

    BeantwoordenVerwijderen
  6. het lijkt me wel een interessant boek en ik denk dat het lectuur is

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Stom boek, het is ook lectuur want het is een lijsters boek

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

#️⃣hiernamaals

'Het huis zonder einde' kun je beter niet lezen voordat je gaat slapen 💀