Disconnect - Juultje van den Nieuwenhof

Juultje van den Nieuwenhof kende ik van het boek 'Delete'. Dat is een van mijn lievelingsboeken, want het is niet alleen een superspannend verhaal, maar de hoofdpersoon is een jonge docente Nederlands, net als ik 😊

Schrijvers hebben vaak eenzelfde schrijfstijl en kiezen vaak voor vergelijkbare genres en thema's. Daarom ging ik er automatisch vanuit dat ik 'Disconnect' net zo leuk zou vinden. Ik vond het inderdaad heel spannend en zat er helemaal in! Het was alleen wel heel anders dan ik verwachtte. Door de combi van de titel en de flaptekst verwachtte ik namelijk dat de nadruk lag op het opgesloten zitten zonder bereik. In dit digitale tijdperk is alleen dat al een nachtmerrie 😉
Hoewel er wel wordt benoemd dat ze steeds kijken of ze al bereik hebben of bijv. hun batterij willen besparen, speelt dat niet zo'n grote rol. 

Dit boek gaat over een groep van zeven vrienden. Ze hebben net examen gedaan, het laatste jaar in een ander schoolgebouw dan de jaren ervoor. Deze avond besluiten ze nog eens te kijken in hun oude gebouw. Eerst is het nog gezellig met een drankje en spannende verhalen, maar algauw loopt de spanning op. Als de eersten naar huis willen, blijkt dat ze niet meer weg kúnnen... 
Vanaf dan doen ze pogingen om te ontsnappen, die niet allemaal goed verlopen. Ook maak je als lezer kennis met de geheimen van de personages - en later worden die ook onthuld aan elkaar! EN HOE 😱

De zeven hoofdpersonen zijn allemaal vertellers. Normaal gesproken is het bij een boek met zoveel vertellers lastiger om er in te komen, maar dit boek begint met een korte omschrijving van elk personage.
Naast deze zeven zijn er ook enkele hoofdstukken schuingedrukt. Hierin vertelt de dader over zijn plannen; ze zijn namelijk niet zomaar vast komen te zitten...

Als lezer was ik eerst geschokt over wat de dader allemaal vertelt (bijv. hoe ze zichzelf beschadigt) en daarna gerustgesteld, want een lang stuk van het verhaal lijkt te draaien om het zelf ontsnappen en het omgaan met honger en dorst - er is bijv. geen werkende wc en kraan in de ruimte waarin ze opgesloten zitten. Toch blijkt het verhaal te gaan om meer dan dat: de dader wil hen niet alleen bang maken door ze uit te hongeren, maar heeft ook echt een 'grote finale' in gedachten...


Gelezen: zomer 2020
Geschikt voor: 15+
Mag je dit lezen voor Nederlands? JA 😃 in klas 2 en 3
Je kunt dit boek als e-book lezen via de Online Bibliotheek
Geen lid van de bieb en wil je alvast een stukje lezen voordat je het koopt? Dat kan hier.
Leesniveau: 2
Leeswijzer:




Reacties

  1. De enige boeken die ik echt leuk vind om te lezen zijn spannende boeken en ik heb dan ook best veel boeken gelezen die hier op lijken. Die vond ik altijd heel leuk een vooral als je weet wat de dader denkt zonder te weten wie die gene is. Heel origineel is het dan weer niet dus daarom is het wel lectuur denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dit lijkt me een intrsant boek waar je echt goed in zin ik denk dat dit best litrutuur kan zijn

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Snitch - Margje Woodrow

#️⃣hiernamaals

'Het huis zonder einde' kun je beter niet lezen voordat je gaat slapen 💀