Een schitterend gebrek - Arthur Japin

Arthur Japin schrijft vaak historische boeken die te maken hebben met echte gebeurtenissen of personen. Dit boek gaat over de eerste liefde van Casanova. Deze laatste is dus beroemd. Heb jij wel eens van hem gehoord? Hij leefde in de achttiende eeuw en was nogal een playboy, alleen heette dat toen nog niet zo 😋 Dit verhaal gaat over zijn pre-playboytijd. Hij kon zich met zoveel vrouwen bezighouden, omdat hij zijn gevoel daarbij had uitgeschakeld - en dat doe je natuurlijk niet zomaar! Dit boek onthult langzaam wat er is gebeurd tussen hem en zijn eerste liefde Lucia waardoor hij zo geworden is. In dit boek is Lucia de hoofdpersoon.

Toen ik zelf nog op de middelbare school zat, wilde ik dit boek lezen voor mijn leeslijst. Zoals je hier wellicht al uit opmaakt, heb ik dat dus niet gedaan. Het boek werd me aangeraden en het zou een supergoed boek zijn, dus wilde ik het wel lezen. Ik begon er ook in, maar legde het weer weg. Ik vond het (TOEN!) veel te saai en langdradig en er gebeurde te weinig. Maar ja, zij (degene die het mij aanraadde) zat al in de zesde en ik pas in de vierde (geloof ik, het is dus erg lang geleden). Maaaarrr... toen ging ik Nederlands studeren en moest ik er toch aan geloven. Het was een van de eerste boeken die ik in mijn eerste jaar moest lezen, oftewel: toen ik nog vol motivatie en goede moed zat. Uiteraard vond ik dat ik het dus ook echt moest lezen en gaf ik het boek een nieuwe kans. Ik stuitte op dezelfde weerstand, moest echt even inkomen, maar nu moest ik wel, dus zette ik door. En toen ik het boek dan toch uitgelezen had en alle puzzelstukjes op hun plek waren gevallen... vond ook ik het fan-tas-tisch. Oftewel: je moet even inkomen en doorbijten, maar het is het waard! Net als met tv-series: soms kun je pas bij de vijfde aflevering beoordelen of je verder wil kijken of niet, en vaak blijken dat achteraf de beste series te zijn! 😲🤩 Hebben jullie dat ook wel eens? Ik had dat o.a. bij Prison Break.

Terug naar het boek: de schrijver laat je eerst kennismaken met Lucia, zijn hoofdpersoon. Daarna vertelt hij haar levensverhaal aan de hand van flashbacks. Heden en verleden worden regelmatig afgewisseld. Ik wilde (bij de tweede poging dan) steeds verder lezen om antwoorden op mijn vragen te krijgen: hoe zal het aflopen in het heden? Hoe is het zo gekomen als het nu is? Het begint nogal mysterieus over de sluier die Lucia draagt; waarom zou ze die dragen? Je zou het leven maar door een sluier zien!

Lucia maakt haar beslissingen anders dan de meeste mensen nu zouden doen. Als lezer verwachtte ik dus dat ze iets anders zou doen dan ze deed. Ik was het niet altijd eens met haar beslissingen, maar deze onverwachte keuzes zorgen er wel voor dat het verhaal onvoorspelbaar blijft. Zo had ik wel verwacht dat ze zich nog bekend zou maken aan Giacomo (Casanova), maar hij is het nooit te weten gekomen. Dat vond ik zelf een beetje jammer, want ik was benieuwd hoe hij zou reageren. Aan de andere kant zorgt dit er dus voor dat het totaal niet voorspelbaar is 🙃

Een schitterend gebrek is heel realistisch geschreven. Japin heeft onderzoek gedaan naar het Venetië uit die tijd, maar ook naar Lucia en Giacomo die dus echt bestaan hebben. Aan het einde van het boek vertelt hij nog iets over de echte Lucia en Giacomo. Aangezien ik me zo had ingeleefd in het verhaal vond ik het leuk om ook te weten hoe het in het echt is afgelopen.

Wat zou de boodschap achter het verhaal zijn? Iets als: 'niet alles draait om uiterlijk'? Nee, want Lucia vindt uiterlijk wel belangrijk, aangezien ze haar lelijkheid verbergt. 'Denk eerst aan anderen en dan pas aan jezelf'? Dat zou kunnen. Lucia heeft namelijk zelf ook erge liefdesverdriet, maar ze denkt dat het beter voor Giacomo is als hij de waarheid niet weet.
Of misschien wilde Japin gewoon een goed verhaal vertellen. In dat geval vind ik het goed gelukt!


Gelezen: schooljaar 2011-2012, voor het studievak 'Hedendaagse Literatuur' van mijn opleiding tot leraar Nederlands. Een groot deel van deze recensie heb ik toen al geschreven, voor dat vak.
Geschikt voor: volwassenen
Je kunt dit boek lezen via de Online Bibliotheek.
Geen lid van de bieb en wil je alvast een stukje lezen voordat je het koopt? Dat kan hier.
Mag je dit boek lezen voor Nederlands? Jazeker. Het mag vanaf de derde, maar zoals je al hebt gelezen, zou ik wachten tot je meer leeservaring hebt en het bijv. bewaren tot je examenjaar.
Leesniveau: 4
Boekentip: De taak - een thriller gebaseerd op een waargebeurde rechtszaak.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Snitch - Margje Woodrow

#️⃣hiernamaals

'Het huis zonder einde' kun je beter niet lezen voordat je gaat slapen 💀