TIP: De vakantiebieb - aanraders voor jongeren

De vakantiebieb is een app met e-books die alleen beschikbaar is in juli en augustus. Je moet wel inloggen, maar het downloaden van de app en het lezen van de e-books is gratis.

Elk jaar staat er een andere selectie boeken in de vakantiebieb.
Dit jaar..... 🥁🥁

Netflixboeken
- Riverdale: hoe het allemaal begon. Een boek dat hoort bij de tv-serie! 🥳😍 op basis van de titel verwacht ik dat het boek voorafgaat aan de serie, maar als ik de omschrijving lees, lijkt het te horen bij seizoen 2 van de serie. Ik wilde zeggen waarover het gaat, maar voor de enkeling die nog niet alles gezien heeft... zal ik geen spoilers geven. Hoe dan ook: LEUK
- Aan alle jongens van wie ik hield. Vertaal de titel en dan weet je bij welke Netflixfilm dit boek hoort 😉 blijkbaar is het een boekverfilming! Ik heb beide nog niet gezien/gelezen, maar volgens mij is de film jullie wel goed bevallen 😁 wie weet het boek ook?
- Thuis in Virgin River. De nieuwe Netflixserie is blijkbaar een boekverfilming. Over een dokter uit LA die naar een klein dorpje verhuist. Officieel is dit wel een boek voor volwassenen. Ik heb het nog niet gelezen en weet niet of het voor pubers ook al leuk / geschikt is.

Andere aanraders
Jeugd
- Welkwoud; van de schrijver van de serie 'Touching Juliette' waarin ik ooit begon. Beide zijn fantasyboeken met een origineel en interessant verhaal
- De grijze jager: de jacht op het schaduwdier. Dit is een kort verhaal dat zich afspeelt na deel 12 van de Grijze jagerserie. Ik denk dat je het ook los kunt lezen, maar weet het niet zeker.
- Slavenhaler. Voor wie van historische verhalen houdt. Een Nederlandse jongen gaat op zoek naar zijn Afrikaanse zusje dat net opgepakt is om te worden verkocht als slaaf.
- De reizen van Gulliver. De Nederlandse vertaling van Gullivers' travels: een klassieker! Dit boek is wereldberoemd, er is ook een leuke film van.
- Hartjes en bommen, over een wedstrijd via Instagram! Lekker actueel 😉
- Instagirl. Zoals de titel al zegt, gaat het ook over Instagram. Isi wil een InstaQueen worden en ervaart wat ze moet doen en laten om volgers te krijgen.
- Robotoorlog deel 1. Science fiction spreekt jullie vaak wel aan. En het leuke is dat dit dus het begin van een boekenserie is, dus als je het wat vindt, kun je verderlezen.
- Het werkstuk of hoe ik verdween in de jungle. Een realistisch verhaal over een meisje dat een werkstuk voor school moet schrijven. Ze kiest voor het onderwerp 'biologische vaders' en gaat hiervoor op zoek naar haar eigen vader.

Young Adult
- Room service van Maren Stoffels. Ik kan niet wachten om dit te lezen! Vorige jaren stonden 'Escape Room' en 'Fright Night' op de vakantiebieb en die heb ik in een keer uitgelezen! Dit zijn natuurlijk dingen die lekker actueel zijn, die we in het echt ook kunnen doen en heel spannend zijn. Uiteraard heeft Maren Stoffels nog wel iets toegevoegd aan het verhaal, zodat het meer is dan een vriendengroep die iets spannends doet. Deze wil je alledrie lezen!
- Klem. Alle boeken van Mel Wallis de Vries gaan over pubers en zijn heel spannend. Vaak gaan ze ook nog op vakantie. Daar kunnen jullie je dus wel goed in inleven 😁
- Fataal van Eva Burgers. Ken ik nog niet, maar hoort net als o.a. de boeken van MW de Vries bij de serie 'Politie, niet betreden'. Dit zal dus wel net zo spannend zijn!
- Roes van Caja Cazemier, over vierdeklassers die in aanraking komen met drank en drugs
- Festival van Iris Hermans. Hoewel het minder actie heeft dan de andere verhalen, is het zeker een mooi verhaal. Het gaat over Anna die haar (gewone) vriendin verloren is. Samen zouden ze op reis gaan naar Barcelona; nu maakt ze deze reis alleen. Op reis maakt ze vrienden, vindt ze haar eerste liefde, maakt ze haar dromen waar (leren dj'en) en verwerkt ze het verlies van Eliaan.
- Het meisje met de vlechtjes. Voor wie van historische / oorlogsverhalen houdt. Het gaat over twee zussen van 15 en 18 jaar die tijdens de Tweede Wereldoorlog samen bij een verzetsgroep gaan. Ik ben nu nog bezig in dit boek - een recensie volgt nog! 😃
- Pizzamaffia. De ouders en oom van Brahim hebben beide een pizzazaak en worden concurrenten.
- Duizend stukjes van jou; er was ooit een leerling die dit boek wilde lezen. Veel van jullie zullen dit dus ook leuk vinden
- Alice in zombieland: the white Rabbit chronicles. De titel spreekt me erg aan. Het is uiteraard een parodie op Alice in Wonderland.

Volwassenen
Deze boeken zijn voor volwassenen, maar niet zo moeilijk, denk ik.
- Strandhuis van Suzanne Vermeer. Suzanne Vermeer schrijft altijd hele spannende thrillers en deze past wel in het zomervakantiethema 😎
- Knap voor een dik meisje. 'verhalende non-fictie', oftewel een informatief boek dat leuk verteld wordt. Mij lijkt het interessant en misschien ook wel confronterend om te lezen hoe een dik iemand leeft en hoe zij ervaart hoe mensen op haar reageren. Altijd een blik of gefluister... dat lijkt me maar vervelend. En komt het wel echt doordat ze zoveel snoept, zoals anderen altijd denken? Door dit boek kunnen wij wat meer begrip opbrengen voor wat dikkere mensen.

Veel van deze boeken heb ik zelf (nog) niet gelezen, maar de meesten zou ik wel willen lezen... Ook staan er in de app nog meer boeken dan ik hier heb genoemd, kijk gerust zelf eens of ik niet wat overgeslagen heb wat jou aanspreekt 🙃 Laat je hieronder weten wat jij leest?


Reacties

Populaire posts van deze blog

Snitch - Margje Woodrow

#️⃣hiernamaals

'Het huis zonder einde' kun je beter niet lezen voordat je gaat slapen 💀