H❤rtjes & b💣mmen

Ik had een klein stukje van dit boek gelezen en besloot het daarbij te laten. Het trok me niet genoeg en ik ging andere boeken lezen. Maar ik was natuurlijk ook enthousiast aan het bloggen en ontdekte hoe weinig ik de brugklas te bieden had. Hoewel mijn eigen bruggers vier Lijsters moeten lezen, lezen ze misschien wel graag meer!

Daarom besloot ik ❤&💣 nog een kans te geven en... eigenlijk was het best leuk! 😲

''Opa, kijk eens even naar mijn telefoon. En lachen!'
Opa grijnst en Stijn klikt.
Opa kijkt weer naar het scherm en beweegt de avatar.
'Was dat zo'n eh... zelfie of zo?'
'Selfie. Ja. Ik ga hem gebruiken op Insta, opa, voor een wedstrijd!'
'Instra? Ik snap er allemaal niets van, jongen. Het lijkt soms wel of jullie een andere taal spreken tegenwoordig.' Opa grijnst en laat dan de bom vallen, waardoor hij onder het slijm zit. 'O, is mijn eh... aafje nu af?'
'Je avatar, ja,' zegt Stijn lachend.'

Toen ik opa's grappige varianten las, moest ik echt lachen; vanaf hier was ik echt geïnteresseerd in dit boek. Het boek gaat over Stijn en Meral die allebei te maken krijgen met de positieve en negatieve kanten van social media. Stijn zit in de brugklas en iemand heeft online gezegd een aanslag te gaan plegen op zijn school! 💣 Dat is best heftig, maar Stijn vindt het vooral wel lekker dat hij nu een dagje vrij heeft. Meral zit in groep 8 en ze kan niet wachten om naar een nieuwe school te gaan, waar niemand weet dat haar moeder Glam mom is: een bekende vlogger. Soms is het wel leuk, maar meestal vindt Meral het maar vervelend dat haar moeder allemaal gekke dingen doet en dat ook nog online zet 📲
Stijn en Meral doen allebei mee aan een wedstrijd via Instagram van Nicky Perez om een weekendje naar Disneyland te winnen. Daarvoor moeten ze op de foto met hun opa of oma 🧓🏻👵🏼

Een lekker actueel verhaal dus! Behalve dat ik dacht dat Nicky Perez niet meer de populairste vlogger is..? Toch kunnen jullie je vast goed inleven of voorbereiden als je nog geen account hebt (dat mag eigenlijk pas vanaf je dertiende namelijk 🙄) En het is supergrappig om te lezen hoe de oudjes allemaal nieuwe woorden leren, ze verkeerd uitspreken en ze letterlijk vertalen 😂

Er staan ook enkele plaatjes in het boek en af en toe een smartphone met daarin uitleg over allerlei dingen die met social media te maken hebben. Zelfs ik heb iets geleerd van dit boek! Bij wedstrijdjes op social media mag blijkbaar niet gevraagd worden om een bericht te delen of om vrienden te taggen, omdat dat nogal veel spam oplevert... maar volgens mij is niet iedereen hiervan op de hoogte, want ik zie dit soort acties best wel vaak 🙈

Ennuh... zélfs ik? Eerlijk gezegd heb ik alleen maar Facebook en gaat het boek meer over Insta en een beetje over Snapchat. Daar heb ik dus niet echt ervaring mee. Ik snap namelijk echt niet wat er nou leuker is aan Insta dan aan Facebook (behalve dat het populairder is) of wat überhaupt het verschil is! Wie oh wie legt het me even uit? Ik twijfelde al wel om een account aan te maken als mevrouw Van der Heijde, voor leerlingen. Als iemand het uitlegt en me overhaalt, doe ik het 😃🤞🏻


Gelezen: zomer 2020 via de Vakantiebieb
Geschikt voor: 10-14 jaar
Je kunt dit boek in juli en augustus gratis lezen via de app vakantiebieb.
Lid van de bibliotheek? Dan kun je het de rest van het jaar lezen via de e-booksapp van de Online Bibliotheek. Tot je achttiende is lid zijn trouwens ook gratis! 
Mag je dit boek lezen voor Nederlands? Ja, in de brugklas
Leesniveau: instap

Reacties

Populaire posts van deze blog

Snitch - Margje Woodrow

#️⃣hiernamaals

'Het huis zonder einde' kun je beter niet lezen voordat je gaat slapen 💀