Verwoest - Margje Woodrow

Het is alweer twee jaar geleden dat ik dit boek gelezen heb, maar ondanks dat kan ik me de verhaallijn nog goed herinneren. Ik weet natuurlijk niet alle details meer, zoals alle uitdagingen die Juul moest uitvoeren, maar het einde, het plot, weet ik nog wel en dat zegt wat (gezien hoeveel boeken ik lees in twee jaar tijd)! Ook weet ik nog dat ik het su-per-spannend vond.

Verwoest gaat dus over Juul. Haar broer is omgekomen bij een auto-ongeluk. Hoewel dat alweer een jaar geleden is, krijgt ze nu briefjes die te maken hebben met haar broers overlijden.
'Zijn graf netjes bijhouden is het minste wat ik kan doen. Misschien voel ik me daarna minder rot. Ik slik mijn tranen weg en veeg onhandig over mijn wangen. Zodra ik in zijn laan ben, schrik ik van geristel naast me. Of is het achter me? Ik kijk over mijn schouder. Niets. Het zal wel een vogel zijn. Kom op, spreek ik mezelf toe. Het is niets.
Bij zijn graf laat ik van schrik de bak violen uit mijn handen vallen. Plastic scheurt, de plantjes liggen op hun kop, zand over mijn voeten. Ik staar naar wat er in de aangeharkte aarde is geschreven.
DOEN + DURVEN = WAARHEID
Milans favoriete spel. Truth or Dare. Zijn filmpjes waren een hit op YouTube.
Het is alsof iemand mijn luchtpijp dichtknijpt. Wat is dit? Ik kijk wild om me heen. Haalt iemand een misselijke grap met me uit?'
Niet veel later ontvangt ze een kaart met daarop een dare (uitdaging). Deze dare heeft te maken met haar broer... De afzender van de kaart belooft haar de waarheid over Milans ongeluk als ze de dares uitvoert, maar ze gaan eigenlijk steeds wat verder, zodat Juul zich afvraagt of ze het wel kan maken om ze uit te voeren. Als ze de eerste dare weigert, wordt ze bedreigd. 
Maar ja, ze wil toch weten wat er is gebeurd. Jij toch ook?

Het boek is geschreven in het ik-perspectief vanuit Juul en vanuit degene die haar de opdrachten geeft, maar dat zijn steeds maar kleine stukjes. Wie hij is en wat hij verder met Juul en/of haar broer te maken heeft, blijft natuurlijk geheim tot het einde van het boek. Het is makkelijk te herkennen wie er vertelt, want de stukjes van de dader hebben een andere lay-out.

Juul probeert zelf ook meer te ontdekken over de dood van haar broer. Het verhaal over haar eigen zoektocht en het uitvoeren van de dares lopen door elkaar. Of naast elkaar, want de dares helpen haar bij de zoektocht: ze leveren niet meteen de waarheid op, maar kleine aanwijzingen daarnaartoe. In het boek zit heel veel actie en ondertussen krijg je steeds een puzzelstukje over de geheimen rond Milan.


Gelezen: zomer 2018 via de Vakantiebieb
Geschikt voor: 12+
Dit boek kun je lezen als e-book via de Online Bibliotheek.
Geen lid? Hier kun je de eerste vier hoofdstukken alvast lezen, dan weet je of je het wil kopen.
Mag je dit lezen voor Nederlands? Ja, in klas 1 en 2
Leesniveau: 1
Boekentip: Boeken van Mel Wallis de Vries en andere boeken van 'Politie niet betreden'

Reacties

  1. Heel leuk en spannend boek. Ik vind dit boek wel literatuur

    BeantwoordenVerwijderen
  2. literatuur: het lijkt mij een boek met veel spanning

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Snitch - Margje Woodrow

#️⃣hiernamaals

'Het huis zonder einde' kun je beter niet lezen voordat je gaat slapen 💀