Wat als je alles maar één keer kunt beleven? Dat is het dilemma uit 'Het leven uit een dag'

Wat als je maar één dag zou leven? Wat zou jij doen als je alle bijzondere dingen dus maar één keer in je leven zou meemaken? Zou je er genoegen mee nemen, omdat het gewoon zo hoort of zou je proberen je lot te veranderen?

Het grootste deel van dit boek is vrij romantisch verteld. Hoe bij zonsopkomst en -ondergang iemands leven begint en eindigt is heel mooi omschreven. Je leest hoe Benny en Gini elkaar leren kennen, verliefd worden en seks hebben. Het wordt hier ook omschreven als 'de liefdesdaad'. Vooral Benny kan zich er niet bij neerleggen dat het bij die ene keer moet blijven en ontdekt een uitweg: ze moeten iemand vermoorden, want dan gaan ze naar de hel. De hel is namelijk 'de wereld van herhaling', daar kun je alles heel vaak opnieuw doen.

Ondanks het hoge leesniveau kost dit boek niet veel inspanning en tijd. Ik vond het erg leuk om te lezen en had het redelijk snel uit. Wel veronderstelt het kennis van onze wereld en van de hemel en de hel. Als lezer denk je hier ook over na en vorm je een visie hierop: eigenlijk wordt onze wereld in dit boek gezien als de hel. Dat is best een heftig idee. Is het juist wel of niet fijn dat wij dezelfde dingen steeds opnieuw kunnen doen? Heeft het dan nog wel betekenis?

Het is sowieso al een erg interessante gedachtegang en best een uniek verhaal. Het is ook nog eens erg onvoorspelbaar. Vooral het gedeelte in de hel heeft een paar dingen die ik echt niet had verwacht! Hoewel ik hou van verrassingen en onvoorspelbare wendingen, was ik steeds minder enthousiast over laatste deel van het boek. Ik vond namelijk dat er in de hel te veel seks was. Sommige seksuele handelingen die werden beschreven gingen mij een beetje te ver. Voor de inhoud van het verhaal is dat vervelend, maar literair gezien is het juist mooi. Ik vond het namelijk vervelend, omdat er veel te veel seks was en omdat het me te ver ging, maar dat was ook de bedoeling! Benny ging naar de hel, omdat hij de liefdesdaad wilde herhalen. Het is de hel, omdat het zich herhaalt tot vervelends toe. Op deze manier wordt het dus ook voor de lezer vervelend. In de hel wordt het ook geen liefdesdaad meer genoemd; het heeft daar ook weinig meer met liefde te maken.

Ik wilde jullie vast waarschuwen, maar dit geldt maar voor een klein deel van het boek en na al die tijd staat dit boek me toch vooral bij als een goed verhaal ☺



Gelezen: voor mijn studie in schooljaar 2012-2013, een deel van deze recensie heb ik toen al geschreven.
Geschikt voor: volwassenen
Je kunt het e-book lezen via de Bibliotheek Online.
Geen lid en wil je alvast een stukje lezen voordat je het koopt? Dat kan hier.
Mag je dit boek lezen voor Nederlands? Ja, in de bovenbouw
Leesniveau: 4
Leeswijzer:

Filmtrailer (ik heb hem zelf nog steeds niet gezien😲):


Reacties

Populaire posts van deze blog

Snitch - Margje Woodrow

#️⃣hiernamaals

'Het huis zonder einde' kun je beter niet lezen voordat je gaat slapen 💀