Een weeffout in onze sterren van JOHN GREEN 😍

Hazel is enorm ziek. Ze heeft namelijk longkanker. Haar medicijnen rekken haar leven, maar kunnen haar niet genezen. Daarom ziet ze het nut niet meer in van veel dingen die ze doet. Ze gaat naar een praatgroep voor kankerpatiënten, maar dat doet ze vooral voor haar ouders... totdat ze daar Gus ontmoet. Aan het begin van het verhaal wil Hazel Gus op afstand houden, omdat ze hem geen pijn wil doen, want hij zal uiteindelijk afscheid van haar moeten nemen als ze overlijdt, maar eigenlijk is ze smoorverliefd op hem. 

Hazel en Gus gaan toch een relatie aan en gaan samen op reis naar Amsterdam! Daar woont namelijk de schrijver van hun favoriete boek: Een vorstelijke beproeving. Tijdens het lezen van Een weeffout in onze sterren krijgen we ook fragmenten uit het boek te lezen waar de hoofdpersonen fan van zijn. Dit maakt het best lastig; er is dus een verhaal ín het verhaal. Voor de geoefende lezer is dat geen probleem, maar voor mensen die niet heel vaak een boek pakken is dit geen aanrader. Het is een prachtig verhaal, als je het kan volgen. Ik kon dat wel en heb dus van het verhaal genoten. Een vorstelijke beproeving, in het boek ook wel eens afgekort tot ‘evb’, heeft een open eind en stopte midden in een zin. Ik was heel bang dat ook Een weeffout in onze sterren zo’n verschrikkelijk einde zou hebben en zoveel vragen onbeantwoord zou laten. Gelukkig was dat niet het geval. Ik zou wel wat willen zeggen over het einde, maar dat zou een enorme spoiler zijn. Ik verklap wel dat het enorm onvoorspelbaar is. Het is leuk dat het niet gaat zoals je verwacht, maar wel een zielige wending van het verhaal.

Kanker een van de thema's van dit boek en gelukkig hoort dat niet bij ieders leefwereld. Wel hoort verliefd worden daarbij, wat een ander thema is van dit boek. Jongeren kunnen zich goed inleven in het verhaal. Dit boek zet de lezer ook aan het denken. Hazels keuzes roepen vragen op bij de lezer: zou jij nog wel een relatie aan durven gaan in haar situatie? En wat zou jij doen als jij of iemand in je omgeving kanker krijgt?
De jongeren in John Greens boeken beleven allemaal iets wat alle jongeren doormaken, maar maken daarnaast iets ergs mee of ze zijn ziek. Zo zorgt hij dat lezers zich erin herkennen, maar ook kennismaken met iets waar ze misschien nog niet zo veel over weten. John heeft een interessante, maar moeilijke schrijfstijl. Ik vind het vaak mooi verwoord, maar moet dingen soms ook dubbel lezen.

Ik zou zijn boeken dus aan iedereen willen aanraden, maar wel pas als je het aan kunt: als het goed is, kun je dit in klas 3 zelf lezen en begrijpen en ervan genieten. Als je veel leeservaring hebt of iemand die het ook kent en met wie je het kunt bespreken, kun je het ook in klas 2 al lezen. Maar later kan natuurlijk ook: zelf las ik dit boek op mijn negentiende en andere boeken van John Green toen ik nog ouder was en ik zou er nog steeds ontzettend van genieten.


Gelezen: in 2012 voor mijn studievak 'jeugdliteratuur' dat gericht was op het toen nog vrij nieuwe genre Young Adult. Ik wist toen nog niet zo goed wat dat inhield en vroeg in de boekenwinkel om tips. Wat ben ik blij dat dit boek mij toen aangeraden werd!
Geschikt voor: 15+
Je kunt dit boek lezen via de Online Bibliotheek.
Geen lid en alvast beginnen? Dat kan hier.
Mag je dit lezen voor Nederlands? Helaas niet; wel voor Engels, maar dat is misschien nog wel lastig, aangezien er soms stukjes tekst in staan waar je in het Nederlands al wat extra over na moet denken. Uiteraard kun je het ook niet voor school, maar gewoon voor de lol lezen 😄
Boekentip: alle andere boeken van John Green. Ik heb nog drie andere boeken van hem gelezen en vond ze allemaal fantastisch. Looking for Alaska / Het grote misschien werd ook een keer aangeraden door een leerling, een meisje uit vwo 3.

De film is bedoeld voor 12+. Je kunt dus best de film alvast kijken en als je dat wat vindt, later ook het boek lezen, of toch nu al, want misschien is het makkelijker te begrijpen als je er al een beeld bij hebt.
Filmtrailer:

Reacties

  1. ik wil dit boek liever niet lezen want ik vind het niet fijn om over kanker na te denken, en ik heb al een keer zo'n soort boek gelezen namelijk Daan en Nadia en dat vond ik ook geen leuk boek

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lijkt me leuk om te lezen ik denk literatuur

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Snitch - Margje Woodrow

#️⃣hiernamaals

'Het huis zonder einde' kun je beter niet lezen voordat je gaat slapen 💀