'Het huis zonder einde' kun je beter niet lezen voordat je gaat slapen 💀

Oh wauw, dit boek! Is erg heftig. Het is zelfs zo spannend dat ik twijfelde of ik het wel kan promoten onder mijn tien- tot zestienjarige leerlingen, of ik het hier wel kan plaatsen. Eerst was ik van plan om er bijv. filmfragmenten bij te plaatsen naar de films en series die ik vroeger keek en die ook gaan over Bloody Mary. Dat doe ik maar niet. Het boek zelf is genoeg om (voor één avondje dan) schrikkerig te worden. Dus ik plaats het wel, maar zonder extraatjes en mét de waarschuwing dat het best te doen is, als je alle horrorfiguren waarnaar verwezen wordt maar niet opzoekt en het niet leest voordat je gaat slapen.

Dit boek laat zien dat lezen om meer gaat dan het lezen zelf, dat je een boek kunt beleven
Toen ik ontdekte dat dit boek ging over Bloody Mary, wilde ik het per se lezen. Ik hou van urban legends en nieuwe varianten daarop! Ik dacht terug aan de momenten waarop ik de series en films hierover keek met vriendinnen. Heerlijk om herinneringen op te halen, maar ik dacht pas later aan wat zich na afloop daarvan afspeelde: we bedekten de spiegels in mijn slaapkamer tijdens het logeren om zeker te weten dat Bloody Mary die nacht niet langs zou komen. Ik bedacht me toen ook dat je films niet voor niets samen kijkt en dat je dan ook even weg kan kijken; bij een boek kan dat niet... Zou dit boek niet te eng zijn? En hiermee was de belevenis die dit boek is, al vóór het lezen begonnen.

Toen ik het boek dan éíndelijk (een week te laat; ik had het eigenlijk meteen toen het uitkwam willen lezen) in mijn handen had, viel iets op de cover me extra op: in de spiegel zie je het silhouet van een meisje. Zou dat Bloody Mary zijn? Creepy!
Na het lezen zag ik ook nog eens alle deuren in diezelfde spiegel.

Op de eerste bladzijde staat een brief van schrijster Daniëlle aan de lezer, waarin ze je aanraadt om na een kwartier lezen even bij te komen, maar je tegelijkertijd aanspoort om door te lezen met het plagerige 'je bent toch niet bang?!' 😜
De vraag of het niet te eng is, bleef in mijn hoofd spoken. Ik las het 's avonds onder een dekentje op de bank en in bed voor het slapen en bedacht me dat ik de rest beter kon lezen bij daglicht. Alleen viel mijn oog al op een paar zinnen uit het volgende hoofdstuk en bleef ik maar nadenken over hoe het verder zou gaan... 🙄😟

In het verhaal gaan Samira en haar vrienden naar het zogenaamde huis zonder einde: een huis in een bos waarvan iedereen zegt dat je er beter niet naartoe kunt gaan, maar tijdens Halloween kun je die uitdaging natuurlijk best aangaan. Het begint met een groepje kinderen rond een kampvuur waar Samira, Karlijn en Mert zich bij aansluiten. Ze vertellen de kinderen spookverhalen 👻 Het leuke (of nou ja, voor Samira niet echt) is dat deze verhalen deels uitkomen in Samira's eigen avontuur. In Het huis zonder einde kom je steeds in een kamer waarin je je angsten onder ogen moet komen of voor een keuze komt te staan. Hoewel er wordt gezegd dat je na een kwartier weer buiten zou moeten staan, wordt er ook benoemd dat je het huis altijd mee zal nemen. Zowel door een meisje (is het nou een actrice, een geest of Samira's verbeelding?) tegen Samira, als door de schrijfster tegen de lezer. Aan het einde van het boek wordt pijnlijk duidelijk dat Het huis inderdaad geen einde heeft.

"Onze geest is soms enger dan welke andere geest dan ook. Hij maakt geen onderscheid tussen feit of verzinsel: je kunt ook bang zijn voor dingen waar je niet in gelooft."
-  Schrijfster Daniëlle Bakhuis
Ook staat centraal dat je best bang kunt zijn voor dingen die niet bestaan, samen met de vraag wat nou echt is en wat niet. Haar vrienden hebben sommige dingen in het huis namelijk anders beleefd dan Samira. Komt dat doordat ze inspelen op je eigen angsten of heeft Samira het zich verbeeld? Samira denkt eerst dat de mensen in Het huis acteurs zijn, ook al is een van hen nog maar een klein kind. Later weet ze dat niet zo zeker meer. Karlijn vindt online mensen die hetzelfde hebben meegemaakt als Samira, op dat forum wordt gezegd dat het GEEN ONZIN is. Schrijfster Daniëlle zegt aan de ene kant dat deze dingen verzinsels zijn, maar aan de andere kant dat sommige dingen uit het verhaal gebaseerd zijn op dingen die ze zelf heeft meegemaakt...

Tot slot zorgt het einde er dan weer voor dat je je kunt afvragen of Samira zich niet gewoon alles heeft ingebeeld. Dit wordt ondersteund door een paar kenmerken uit het verhaal: volgens Samira is het 32 november 01.68 uur. Dat bestáát niet eens! Ook klopt de hoofdstuknummering niet. Hoofdstuk 1 t/m 4 en 14 t/m 20 zijn normaal genummerd. Tussendoor staat er soms een deur met een nummer, van de kamers in Het huis. Als de deuren eigenlijk gewoon de volgende hoofdstukken zijn... zijn ze hoofdstuk 5 t/m 12. En ontbreekt nummer 13. 😳
Ik vond het eerst jammer dat dit niet verder uitgewerkt is. Is 13 gewoon weggelaten omdat het een ongeluksgetal is en in die zin te maken heeft met horror/Halloween? Of zit er meer achter en wil ze, vooral met de niet-bestaande datum en tijd, laten zien dat Samira zich dingen inbeeldt? Wel leuk dat je als lezer je eigen draai kan geven aan het verhaal!

Kortom, Het huis zonder einde is een boek dat zó goed geschreven is dat je je gaat afvragen of het toch niet realistisch is 🤔


Gelezen: gisterenavond en vanochtend. Het had best in één avondje gekund, maar dat leek me niet zo slim. Ik werd zelf eigenlijk een beetje bang dat ik nachtmerries zou krijgen. Ik verontschuldigde me ook alvast tegenover mijn vriend, voor als hij last van me zou hebben 's nachts. "Lees dat boek dan niet!" was zijn reactie. Ik heb veel na liggen denken over het verhaal voor ik in slaap viel. En tot ik sliep, werd ik verontrust door elk onverklaarbaar geluidje dat ik hoorde...👀
Ik probeerde mezelf gerust te stellen met het gegeven dat de Bekids niets anders doen dan naar je kijken en schudden aan je bed en er eng uitzien. Ze kunnen je niet echt iets aandoen, ze zien er alleen eng uit. Maar ja, dat geldt toch ook voor spinnen, waar veel mensen bang voor zijn..? 🕷😝

Geschikt voor: 15 +

Dit boek kun je helaas niet lezen via de Online Bibiliotheek. Misschien is dat maar beter ook, want als je het moet kopen, denk je er goed over na of je het wil hebben en lezen. Dit is namelijk een boek dat na het lezen nog even in je hoofd blijft zitten...

Mag je dit boek lezen voor Nederlands? Dat vind ik lastig. Normaal gesproken zou ik zeggen: ja, in klas 1 en 2. Wat betreft leesniveau past het namelijk bij deze schooljaren, maar misschien is het voor hen wel te eng. Ik zou aanraden het te lezen vanaf 15 jaar en dan gewoon voor de lol, een avondje griezelen 💀

Leesniveau: 1
Leeswijzer: angst







Boekentip:
Fright Night gaat ook over het overwinnen van je angsten. Het is ook héél spannend, maar minder eng dan Het huis zonder einde.
Clownsnacht: It voor jongeren van dezelfde schrijfster als Het huis... Ik heb het zelf nog niet gelezen, maar ik denk dat het vergelijkbaar is met dit boek. 

Tv-tip: Supernatural, ook 16+ en horror. Een tv-serie over monsters, geesten, demonen, engelen en urban legends, en soms met een uitstapje naar iets anders (bijv sprookjes, de kerstman, een ander tv-programma). Er is ook een aflevering over Bloody Mary!
Alle veertien seizoenen kun je kijken via Prime Video (en het vijftiende vast ook, over een halfjaar ofzo).

Reacties

Populaire posts van deze blog

Snitch - Margje Woodrow

#️⃣hiernamaals