In 'Instagirl' ontdekt Isi dat je toch niet zo gelukkig wordt van likes❤💔

"Yara zag er ineens heel depri uit, terwijl ik helemaal opgewonden was en op mijn telefoon de nieuwste tutorial van NikkieTutorials opzocht.
'Isi,' probeerde ze vertwijfeld, 'zo ben jij niet.' Maar ik reageerde niet en staarde blij naar het scherm van mijn telefoon, alsof ik daar de oplossing voor mijn problemen kon vinden.
Eerlijk gezegd zag Nikkie er wel een beetje sletterig uit. Maar ook verdomde cool. En alles was beter dan maar gewoon door te gaan alsof er niks aan de hand was. Yara praatte verder op me in, maar ik luisterde niet meer naar haar. Nikkie keek blij in de camera, perste zich in een strak rokje en zei dat ze zich als herboren voelde. Ja, precies. Dat wilde ik ook: een wedergeboorte. Een opzienbarende, shockerende wedergeboorte die als een bom zou inslaan in onze straat en een grote krater zou veroorzaken.
"

Isi's ouders gaan scheiden. Daardoor staat haar wereld op zijn kop. Als haar wereld verandert, mag zij ook veranderen, vindt ze. Ze wil volwassen worden en geliefd zijn. Haar klas is echt een groep; een grote vriendengroep, maar ze zijn te kinderachtig voor Isi, nu zij volwassen wil worden. Ze voelt zich geliefd door het krijgen van likes en haar nieuwe klasgenoot Kim weet hoe je die krijgt: door mooi dun te zijn en door make-up, door het bewerken van je foto's en het doen van spannende dingen. Kim heeft nogal een bijzondere kijk op de wereld:

"'Alles om je heen kan altijd weggaan - bijvoorbeeld je familie. Maar je lichaam blijft. Het is je enige zekerheid. En om door de wereld te worden gezien, moet je opgemerkt worden, met likes. Anders besta je bijna niet en zal niemand je onthouden. De wereld is je warenhuis. Je moet alleen goed shoppen en alles goed in scène zetten.'"

Gelukkig is Isi aan het einde van het boek weer terug in de echte wereld en heeft ze ontdekt dat haar familie en vrienden er wél voor haar zijn en ze wel degelijk bestaat buiten Insta om. Ze ontdekt dat het helemaal niet fijn is om dingen in scène te zetten... Hoewel Isi het gevoel heeft dat haar toekomst weer rooskleurig is als ze sexy foto's online zet en likes krijgt, zorgt haar vriendschap met Kim ook voor levensgevaarlijke situaties.

Dit boek leest makkelijk en is heel herkenbaar voor de pubers van nu. Kinderen van wie de ouders scheiden, zullen zich herkennen in Isi die het daar ook moeilijk mee heeft. Maar ook zonder scheiding kan het moeilijk zijn om goed om te gaan met social media. Deze spelen een grote rol in het leven van kinderen en jongeren en kan belangrijker worden dan het offline leven. Zeker je ouders willen altijd het beste voor jou, of ze nou samen zijn of niet.
Op social media is iedereen mooi en gelukkig en doet iedereen coole dingen. Daardoor voelen jongeren de druk om zelf ook perfect te zijn. Dit boek laat goed zien dat er maar weinig op social media 'echt' is: foto's zijn bewerkt en situaties in scène gezet. Jezelf vergelijken met anderen, op basis van wat je online ziet, is dus geen goede vergelijking. Ik hoop dat alle lezers er door dit boek aan herinnerd worden dat social media wel leuk zijn, maar nooit je geluk mogen bepalen. 


Gelezen: zomer 2020 via de Vakantiebieb
Geschikt voor: 13+
Lid van de bibliotheek? Dan kun je het de rest van het jaar lezen via de e-booksapp van de Online Bibliotheek. Tot je achttiende is lid zijn trouwens ook gratis!

Mag je dit boek lezen voor Nederlands? Helaas niet. Op het Laurens mag je voor Nederlands namelijk alleen boeken van Nederlandse schrijvers lezen. Annette Mierswa klinkt lekker Hollands, maar blijkt een Duitse schrijfster te zijn. Ik had het pas door toen in het boek werd genoemd dat Isi in Hamburg woont. Je kunt dit boek dus lezen voor Duits of voor Engels (als je voor Engels wel vertaald werk mag lezen). Of natuurlijk gewoon zomaar, omdat het verhaal je aanspreekt 🙃

Leeswijzer: 


Soundtrack van het boek:
Ik heb Grenade altijd opgevat als een lied over liefdesverdriet. Hoewel Isi bij een klassenfeestje schuifelt op dit nummer, met de jongen op wie ze verliefd is, past Grenade ook bij het boek als het gaat om vriendschap: Isi's echte vrienden gaan voor haar door het vuur, vergeven haar haar stomme acties en geven om haar, hoe ze er ook uitziet.

Reacties

  1. het lijkt me leuk om te lezen omdat ik zelf ook op insta zit.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. het heeft te maken met socialmedia dus daar heb ik zelf ook veel mee te maken dus lijkt me een leuk boek

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lijkt me leuk om te lezen omdat het over sociale media gaat

    BeantwoordenVerwijderen
  4. het lijkt mij niet heel leuk om te lezen want dit boek lijkt heel erg op een ander boek wat ik heb gelezen. want dat boek vond ik ook niet leuk. En ik vind dat dit een beetje een cliché onderwerp is nog zo'n boek over een meisje dat op social media gaat en helemaal gefixeerd word door social media en aan het eind komt alles weer goed
    5504

    BeantwoordenVerwijderen
  5. lijkt me interessant boek maar ik denk lectuur aangezien een boek uit de eerste: like me! er erg op lijkt

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Snitch - Margje Woodrow

#️⃣hiernamaals

'Het huis zonder einde' kun je beter niet lezen voordat je gaat slapen 💀