Lampje: een modern sprookje

Ik was nieuwsgierig geworden naar Lampje doordat veel andere docenten Nederlands het zo'n mooi boek vinden. Toen het in de Vakantiebieb stond, moest ik het dus wel lezen en wat een schattig verhaal is Lampje!

Lampje is de naam van de hoofdpersoon, een klein meisje. Haar vader is de vuurtorenwachter, maar hij heeft maar een been. Daarom doet Lampje elke dag het licht aan in de vuurtoren. Op een dag gaat er van alles mis waardoor ze het licht niet aan kan doen en er een schip verongelukt. Als gevolg daarvan (er gebeurt natuurlijk wel een en ander tussendoor, maar ik wil niet te veel verklappen) mag Lampje niet meer bij haar vader wonen. Ze gaat naar een huis waar ze moet werken. Eerst is ze heel verdrietig, maar eigenlijk zijn de mensen in dat huis best aardig! Volgens de verhalen woont er in dat huis ook een monster. Het heeft wel een geheime kamer waar Lampje erg nieuwsgierig naar is...

Lampje is wel een kinderboek en soms merk ik tijdens het lezen van kinderboeken echt dat ik er te oud voor ben. Natuurlijk was er een verschil met de meeste andere boeken die ik lees, maar ik genoot echt van Lampje. Ondanks de simpele vertelling, heeft het verhaal diepgang en een aantal heftige thema's. Zo is Lampjes moeder overleden. Ze moest natuurlijk ook niet zomaar uit huis en in haar nieuwe huis wonen mensen die... anders zijn. Lampje kan goed met hen omgaan, maar de rest van de wereld eigenlijk niet. Als de lezer de boodschap eruit haalt... kunnen we er nog wat van leren! Maar voor de meeste lezers zal het gewoon een leuk en spannend avonturenverhaal zijn.

Ik ben echt een sucker voor sprookjes, mythes, legendes en alle verhalen die het aandurven daar iets mee te doen. Lampje doet sterk denken aan een bekend sprookje, of in elk geval de moderne live-action film die ervan gemaakt is. Heb jij Lampje ook gelezen en dacht jij ook aan dit sprookje?

Gelezen: zomer 2020 via de Vakantiebieb
Geschikt voor: 10+
Lid van de bibliotheek? Dan kun je het lezen via de e-booksapp van de Online Bibliotheek. Tot je achttiende is lid zijn trouwens ook gratis!
Ben je nog geen lid? Hier kun je de eerste zes hoofdstukken alvast lezen.
Mag je dit boek lezen voor Nederlands? Ja, in klas 1
Leesniveau: 1
Leeswijzer: 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Snitch - Margje Woodrow

#️⃣hiernamaals

'Het huis zonder einde' kun je beter niet lezen voordat je gaat slapen 💀