Reisverslag van een kat 😸

"Ik richtte me op en met mijn voorpoten tegen het raam aan de passagierskant strekte ik me uit om naar buiten te kijken. Al enige tijd lag daar een hoge, driehoekige berg onderuitgezakt tegen de horizon.
'Hé, begrijp je soms waar de tekst over gaat, Nana?'
Ik zei toch al dat mensen onze taalvaardigheden schromelijk onderschatten? Jullie doen wel erg uit de hoogte alleen maar omdat jullie een beetje kunnen lezen en schrijven.
'Je hebt gelijk, dit liedje gaat over de berg Fuji. Wat een goede timing, zeg.'
Op tv en op foto's zag de Fuji er gewoon uit als een platgeslagen diehoek, maar zo in het echt was hij een overweldigende sensatie. Alsof er een muur op je afkwam.
Satoru legde me van alles uit over de berg: dat hij met 3776 meter de hoogste berg van Japan is en dat de Fuji voor een eenzaam gelegen berg zeldzaam hoog is. Mwah, voor een kat dus allemaal vrij nutteloze informatie.
Ik zie zo ook wel dat hij vrij bijzonder is. Je hoeft echt niet eindeloos door te blijven ratelen over allemaal ditjes en datjes. En dat hij in een lied bezongen wordt, daar kan ik ook nog wel bij.
Deze berg moet je gewoon met eigen ogen gezien hebben. Als je alleen maar de beelden van de tv en van foto's kent, zal het altijd een platgeslagen driehoek blijven.
"

Dit citaat laat al een aantal leuke aspecten van dit boek zien. Je leest het vanuit de kat Nana zelf. Ik vond het grappig om te lezen hoe hij de wereld beleeft en af en toe een beetje neerbuigend over mensen praat, omdat wij denken dat onze huisdieren ons niet begrijpen. Ze zijn veel slimmer dan wij denken! Ook over de andere dieren die hij tegenkomt heeft hij zijn mening wel klaar.

Het is ontroerend om te lezen wat voor band Nana en zijn baasje Saturo hebben. We leren Saturo ook goed kennen, maar alleen door de gesprekken die hij heeft met de mensen bij wie ze op bezoek gaan. Met hen haalt hij soms herinneringen op. Nana en Saturo zijn namelijk niet zomaar op reis: ze gaan naar vrienden en familie van Saturo, omdat ze een een nieuw baasje zoeken voor Nana. Of eigenlijk zoekt Saturo een nieuw baasje voor Nana; Nana zelf wíl helemaal geen nieuw baasje, hij blijft liever bij Saturo. Echt grappig om te lezen hoe hij de mensen manipuleert om te zorgen dat ze hem niet in huis willen of kunnen nemen... maar ook weer zielig als Nana en wij als lezer eindelijk te weten komen waarom hij eigenlijk een nieuw baasje nodig heeft.

Het boek is makkelijk geschreven en laat je lachen en huilen. Figuurlijk dan, ik hoefde geen traan te laten, maar vond sommige stukjes wel emotioneel. Best knap van de schrijfster (en vertaler) dat je bij een ontroerend verhaal ook af en toe moet lachen 😊


Gelezen: december 2019; ik kreeg het als kerstcadeau (thnx mam!😘). Sinds de zomer van 2019 hebben wij twee katten in huis en ben ik dus kattenliefhebber. Meestal krijg ik boeken waar ik zelf om vraag. Dit boek kende ik nog niet, maar was een hele leuke verrassing! 😃

Geschikt voor: iedereen die van dieren (vooral katten) houdt. Het is bedoeld voor volwassenen, maar makkelijk geschreven en het verhaal is niet heftig, dus ook tieners kunnen het lezen.
Je kunt dit boek lezen via de Online Bibliotheek.
Geen lid en alvast een stukje lezen? Hier kun je de proloog en het eerste hoofdstuk lezen.
Mag je dit boek lezen voor Nederlands? Nee; het is vertaald uit het Japans.

Fotootjes van mijn eigen katjes 🥰😻


Reacties

  1. Het lijkt mij een leuk boek omdat ik ook Bob de straat kat heb gelezen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. het lijkt me een leuk boek omdat ik van katten hou

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wow een boek over dieren! zin om te lezen!(KAAS)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lijkt me leuk om te lezen omdat het over het leven van een dier gaat

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik houd niet zo van katten dus lijkt me niet zo'n leuk boek

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dit is het eerste boek dat ik zou willen lezen in mijn eigen tijd verder lijkt dit mij literatuur aangezien dit het eerste boek is uit het perspectief van een kat (kaas)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dit lijkt mij een erg leuk boek om te lezen omdat ik zelf ook een kat heb.
    Ik denk dat dit een literatuur is want ik denk dat niet veel boeken zijn geschreven uit het perspectief van een kat; het is uniek.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lijt me een leuk boek want ik hou ook van dieren het is literatuur want het is van een perspectief geschreven (de kat)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Snitch - Margje Woodrow

#️⃣hiernamaals

'Het huis zonder einde' kun je beter niet lezen voordat je gaat slapen 💀