Cyberboy

"Op de foto zie je alleen de zijkant van mijn gezicht. Ik blaas en houd mijn hand onder mijn mond. Achter mij is een grasveld en daar, in de verte, vlak boven mijn hand, zit Bjorn. Hij buigt dramatisch naar achteren, alsof hij weggeblazen wordt. Omdat hij ver weg is, is hij heel klein op de foto. Het effect is dat ik een klein mannetje wegblaas. Toen de foto net gemaakt was, vond ik hem heel grappig. Maar na het ongeluk heb ik hem van de muur gehaald en opgeborgen. Op de foto werd Bjorn weggeblazen, maar in het echte leven dus ook. Toen vond ik die foto ineens heel luguber. Alsof we op die zonnige middag in het Amsterdamse Bos al voorspeld hadden wat er met Bjorn ging gebeuren na de zomervakantie."

Wat er met hem gebeurde: Bjorn werd overreden door een vrachtwagen. Hij lag een tijdje in coma, maar de dokters gaven het weinig kans. Na een tijdje was Bjorn ineens niet meer in het ziekenhuis. Kevin nam aan dat hij niet meer leefde. Volgens artsen was het onmogelijk dat hij erbovenop zou komen... Toch blijkt een paar jaar later dat hij leeft.

Tijdens een les wordt aan de klas van Kevin meegedeeld dat er een nieuwe leerling in de klas komt, waarop Bjorn naar binnen wandelt. Kevin is stomverbaasd: hoe kan dat nou? Bjorn was toch dood?! Als ze samen hun vriendschap weer een beetje oppakken, vraagt hij zich ook steeds meer af of Bjorn Bjorn nog wel is, en of Bjorn zijn vriend nog wel is. Hij heeft het gevoel dat Bjorn is veranderd. Hij is wel aardig en netjes, maar hield er eerst van om stiekeme dingen te doen en geintjes uit te halen en dat doet deze Bjorn niet. Hij lijkt niet goed te weten met welke emotie hij moet reageren en hij snapt de ongeschreven regels niet zo, bijvoorbeeld dat je elkaar niet verraadt... 😒

Kevin wil weten hoe het kan dat zijn vriend zo anders lijkt en gaat dus op onderzoek uit. Het boek wordt daardoor een soort detective. Kevin en de lezer krijgen steeds een puzzelstukje dat je dichter bij het antwoord op het mysterie brengt. Tijdens de zoektocht is het ook spannend wie ze kunnen vertrouwen. Kevin wordt benaderd door een privédetective, neemt een paar vrienden in vertrouwen en krijgt Bjorns vader ook zo ver dat hij vertelt over de jaren na het ongeluk, maar hebben ze allemaal het juiste motief en hetzelfde doel? 🤔

"'We wilden zo graag dat hij bij ons bleef. We waren niet bereid om afscheid van hem te nemen. We deden er alles aan om ons oude leven vast te houden, maar van ons oude leven is nu niets meer over,' vertelde Bjorns vader.
'Hij is onze zoon niet meer. Hij is een...'
"

Dit citaat heb ik maar afgekapt, want anders hoef je het boek niet te lezen 😁 Hoewel ik hier niet zeg wat Bjorn is of wat er met hem aan de hand is, vind ik zelf dat de titel het al verklapt. Mijn leerlingen vonden dat alleen niet. Zij dachten dat 'cyber' te maken heeft met internet of in elk geval ging over iets digitaals. Dat klopt wel, maar daar heb je nog niet genoeg aan om te weten wat er met Bjorn aan de hand is. Gelukkig!
Ik vond het een leuk boek, alleen enigszins voorspelbaar. Voor bruggers is het blijkbaar minder voorspelbaar wat er met Bjorn zou zijn en daardoor voor hen waarschijnlijk nog een stuk spannender dan voor mij!

Het genre van dit boek is science fiction. Sf-verhalen gaan over dingen die nu nog niet voorkomen, maar wie weet in de toekomst wel. Meestal hebben ze te maken met de wetenschap of met de ruimte, want wie weet maken we in de toekomst ook wel (gemakkelijker) ruimtereizen.
Hoewel een deel van het verhaal dus (nu nog) niet realistisch is, heeft het boek genoeg aspecten die dat wel zijn. Soms heb je een vriend of vriendin of misschien neef of nicht ook een paar jaar niet gezien. Ook al komt diegene dan niet 'terug uit de dood' zoals Bjorn; na een paar jaar kan het natuurlijk best zijn dat je vriendschap veranderd is. Dat stuk is wellicht voor de lezer herkenbaar. In de stukjes die zich op school afspelen kunnen we ons natuurlijk ook goed inleven; ik hoop wel dat jullie je beter gedragen dan Kevin 😆 maar ja, jullie doen als het goed is ook niet zo'n spannend onderzoek als hij 🙄

Als je eenmaal weet hoe het kan dat Bjorn nog leeft, zet dat je misschien ook een beetje aan het denken. Mij in elk geval wel: ik vroeg me af hoe realistisch het is of wanneer dit de realiteit zal zijn. Ik hoop toch dat dat niet gaat gebeuren eigenlijk. Afscheid nemen is niet leuk, maar mensen moeten wel zichzelf blijven. Denk jij dat het toekomstbeeld dat Tanja de Jonge in Cyberboy schetst realistisch is? 😲


Gelezen: kerstvakantie 20/21, want mijn brugklassers moesten het daarna ook gaan lezen 😉
Geschikt voor: 10+
Mag je dit boek lezen voor Nederlands? Ja, in klas 1 en begin klas 2
Je kunt dit boek lezen via de Online Bibliotheek
Geen lid (word dan lid want dat is gratis...), maar wel nieuwsgierig? Lees hier de eerste vier hoofdstukken.
Leesniveau: 1

Reacties

Populaire posts van deze blog

Snitch - Margje Woodrow

#️⃣hiernamaals

'Het huis zonder einde' kun je beter niet lezen voordat je gaat slapen 💀