Van slag

Heb jij wel eens iets online gezet wat niet waar was? Christina heeft dat wel gedaan. En iedereen gelooft haar. Eigenlijk is dat sowieso al erg: dat mensen erg snel alles geloven wat ze lezen. Zelf doe ik dat ook wel, maar ik weet wel dat bepaalde websites niet betrouwbaar zijn en als het op social media is, dan weet ik van wie het komt en dus hoe ik het moet lezen. In dat geval gaat het ook niet per se om leugens, maar om een visie waar ik het niet mee eens ben.

Bij de leugen van Christina is het extra erg: wat ze zegt komt over als een feit, het gaat over iets waarover je normaal gesproken niet zou liegen, dus wordt ze geloofd. Daarmee verpest ze Stevens leven. Ze beweert namelijk dat hij haar verkracht heeft. Daarover lieg je toch niet?!
Er staan ook foto's bij: een van hen samen en een van haar bed vol bloed. Dat maakt het ook wel geloofwaardig.

Wij als lezer weten wat er echt gebeurd is: een stom ongeluk. Ze hebben wel seks gehad, maar dat wilde Christina zelf ook wel, hoor! Het begin van Stevens verhaal is meteen een van de eerste steamy seksscènes. Maar dat ze zich die avond wel tot elkaar aangetrokken voelden, wil dus absoluut niet zeggen dat dit een liefdesverhaal is. Voor Steven is deze avond het begin van een nachtmerrie.
Bij het Facebookbericht wordt ook gevraagd het te delen, want 'deze klootzak moet gestraft worden'.

Natuurlijk gelooft iedereen het en wordt het bericht gedeeld. Dat betekent ook dat iedereen op de hoogte is. Steven kan niet meer op straat lopen of boodschappen doen zonder dat hij aangesproken en uitgescholden wordt. Na een paar weken weten ze zelfs waar hij woont. Steven durft zijn huis niet meer uit en wordt daardoor somber en eenzaam. Niet alleen kun je door dit boek leren dat niet alles wat je online leest waar is; ook ontdek je wat de impact van een depressie kan zijn.

Ik zei niet voor niets 'Stevens verhaal': het wordt afgewisseld met dat van Evi. Zij doet een sportopleiding, maar breekt haar voet tijdens het mountainbiken. Ze mag dit schooljaar niet afmaken en moet nog maar afwachten of haar voet goed geneest... zo ja, dan mag ze later weer verder met haar opleiding. Om toch iets te doen te hebben, neemt ze een bijbaan in het zwembad. Daar ontmoet ze Mick. Het contact was snel gelegd, want hij kwam steeds samen met Paul, die voor haar de ambulance had gebeld.

Haar verhaal begon als een droom die in duigen viel, maar draait uiteindelijk vooral om haar liefdesleven: zal het iets worden tussen Mick en haar? Soms lijken ze elkaar leuk te vinden, maar dan neemt Mick toch weer afstand. Waarom zou dat toch zijn? Houdt hij haar aan het lijntje? Vindt hij haar niet leuk genoeg voor een serieuze relatie? Gelukkig worden deze vragen beantwoord. Voor Evi is het in elk geval een relatie, of nou ja, dateperiode vol ups en downs.

Hoewel het verschrikkelijk is als je droom in duigen lijkt te vallen, sprak Stevens verhaallijn me het meeste aan. Misschien doordat ik niet zo'n sporter ben..? 🤷🏻‍♀️ of doordat ik vooral van actuele onderwerpen houd :) Bij de Evihoofdstukken was ik vooral nieuwsgierig hoe de verhaallijnen bij elkaar zouden komen. Dat is eigenlijk altijd zo in een boek met twee vertellers met een eigen verhaal: ergens hebben die iets met elkaar te maken. Dit gebeurde inderdaad ook, maar wel pas héél laat. Top! Want daardoor groeide mijn nieuwsgierigheid: hoe kan het verhaal in zo'n klein stukje nog goed afgerond worden als ze elkaar nu nog steeds niet ontmoet hebben?! Dat kan door een onverwachte onthulling 😁 Werd jij ook zo verrast door deze plottwist?


Gelezen: kerstvakantie 2020
Geschikt voor: 15+, indien je als 15-jarige al wel wat gewend bent qua seksscènes in boeken en films 🤭

Dit boek kun je helaas niet lezen via de online Bibliotheek, maar je kunt het natuurlijk kopen of cadeau vragen 🙃 Ik kreeg het voor Kerst (thnx mam!)
Mag je dit lezen voor Nederlands? Ja, maar ik vind het lastig voor welke leerjaren. Normaal kijken we daarvoor naar leesniveau en doelgroep van het boek. Maar het genre/de doelgroep 'New adult' is nog erg nieuw..! Ik denk dat seks ook een beetje hoort bij New Adult dat officieel bedoeld is voor jongvolwassenen (18+). Van tevoren wist ik niet dat dat in dit boek zat. Ik had het enerzijds ook niet nodig gevonden, maar aan de andere kant is het wel goed om de emoties achteraf te begrijpen en kun je je hierdoor beter inleven in de personages.

Leesniveau: 2
Leeswijzer:

Reacties

Populaire posts van deze blog

Snitch - Margje Woodrow

#️⃣hiernamaals

'Het huis zonder einde' kun je beter niet lezen voordat je gaat slapen 💀