Vlam🔥

Oeioeioei, wat is dit een leuk, maar ook moeilijk en frustrerend boek!

Het gaat over Roxane Tron, dochter van de president van Chimeria, een fictief land. Haar ouders regeren het land met harde hand. Ideeën en spullen uit het buitenland zijn verboden, ze hebben regels voor de kleinste dingen. De belangrijkste inkomstenbron van dit land is olie. Op het industriegebied waar de olie gewonnen wordt, brandt een eeuwigbrandende vlam. De titel verwijst deels hiernaar en het heeft deels een figuurlijke betekenis: een muziekband zorgt voor een vonk onder de jongeren om in opstand te komen.

In het heden heeft Roxane haar achternaam veranderd en is ze verhuisd naar New York. Aan het begin van het boek is ze weer even terug in Chimeria voor de begrafenis van iemand van vroeger. Al gauw wordt ze herkend. Zelf heeft ze ook het idee dat ze wordt achtervolgd en bedreigd, maar waarom? Wat is er vroeger dan gebeurd dat Roxane het gevoel heeft dat niemand mag weten wie ze is? Het lijkt erop dat haar ouders, toen zij nog leefden, verschrikkelijke dingen hebben gedaan en dat het volk hen dit nog steeds kwalijk neemt. Wat ze hebben gedaan, ontdekken we doordat Roxane in het heden op onderzoek uit gaat en we lezen het in flashbacks.

Boven elk hoofdstuk staat waar en wanneer dat stuk zich afspeelt. Dat is dus wel handig. Aan het begin is het vooral zoeken waarover het gaat, maar als je dat eenmaal een beetje te pakken hebt, zijn de jaartallen boven de hoofdstukken handig om te weten om welke verhaallijn het gaat. Dan blijft er nog genoeg over om goed over na te denken voordat je het boek snapt: ik zei wel dat Roxane de hoofdpersoon is, maar dat is meer van het algemene verhaal. Eigenlijk komt ze niet in alle hoofdstukken voor. Wie dan wel van de losse hoofdstukken de hoofdpersonen zijn, moet je zelf doorhebben tijdens het lezen. Dat is nog best lastig, want er zijn best veel personages. Meteen vanaf het begin lees je ze allemaal door elkaar en dan weet je nog niet zoveel over ze. Ook heeft het boek geen ik-perspectief, maar een personaal perspectief. Daardoor is het lastiger de personages te leren kennen en heb je minder snel door wie wie is. Je volgt uiteraard Roxane zelf, maar ook haar ouders, beveiligers en vrienden.

Hoewel het lastig kan zijn, zorgt het er wel voor dat je sommige situaties vanuit verschillende personages meekrijgt en alle situaties en personages beter kan begrijpen. Zo vindt Roxane haar lijfwacht soms nogal vervelend, maar weten wij ook hoe lijfwacht Cookie Nin (die naam!😆) alles beleeft en waarom ze zo gespannen is af en toe, als dat volgens Roxane echt niet nodig is. Ook lezen we dat haar vader al onderzoek laat doen naar haar studiegenoten voordat Roxane gaat studeren en weten we eigenlijk al iets over hen voordat Roxane ze zelf leert kennen. Rox raakt daar bevriend met een klasgenoot. Als ze zijn band (bestaande uit hem, zijn broers en zussen en een goede vriend) hoort spelen, nodigt ze hen thuis uit. Haar moeder komt op het idee deze band in te zetten om de jongeren van het land in toom te houden, maar de band zelf heeft andere plannen. 

Naast de opbouw van het boek is het lastig doordat er soms moeilijke woorden gebruikt worden. Zo heeft Floortje (Zwigtman , de schrijfster) zelf woorden bedacht die denk ik alleen in Chimeria bestaan, zoals de namen voor hun functie: Dux en Uxor ipv president en first lady. Roxane is prinses / presidentsdochter en wordt 'Filia' genoemd.

Ondanks de uitdaging die dit boek is, de dikte en de lange hoofdstukken, wilde ik toch verder lezen om te ontdekken wat haar ouders nou hebben gedaan en wat de ramp is die Chimeria overkomen is. En dan kom ik nu dus op waarom het boek frustrerend is: dat ontdek je niet! De vraag wat er gebeurd is, wordt helemaal niet, of in elk geval niet duidelijk, beantwoord! Hoe dan?! 😨 Ik was hier nog dagen boos en verbaasd over, en bleef dus ook nadenken over het einde. Wie weet was dat de bedoeling van de schrijfster. Maar... als je dit boek googelt of op bol.com opzoekt, dan heet het 'Vonk 1', op het plaatje erbij staat ook dat het deel 1 is van een trilogie. Het zou natuurlijk top zijn als de gebeurtenissen die aan het einde van dit boek omschreven worden nog verder uitgewerkt worden in een vervolg, maar ik vraag me af of dat er echt gaat komen... 🙄 dit boek kwam in 2014 uit. Als het het begin van een trilogie was, dan zou dat vervolg er nu toch al wel zijn?

Hopelijk heb je nu een beeld van het leuke en mysterieuze verhaal, maar weet je ook dat het een grote uitdaging is. Het zou heel cool zijn als jij die aan durft te gaan! Als toch blijkt dat je het niet zo goed snapt, bespreek het dan met anderen die dit boek ook lezen of met je docent. Het zou zonde zijn als het coole verhaal langs je heen gaat doordat je het niet begrijpt. En ik zou het leuk vinden om ervaringen over het einde van het verhaal uit te wisselen 😁 Zou er nog een vervolg komen? 
Gelezen: meivakantie 2021, want klas 2 moest het toen ook lezen.
Geschikt voor: 15+
Dit boek kun je lezen via de Online Bibliotheek of Plotify (van lesmethode Plot26) 🤓
Geen lid? (Waarom niet? 🤨) Bijna een kwart van het boek kun je gewoon via Google lezen!

Mag je dit boek lezen voor Nederlands? Ja, in klas 3.
Dit schooljaar was het een Jonge Lijster en moest het dus gelezen worden door klas 2. Voor 2 vwo was het verplicht, 2 hv mocht kiezen tussen dit en een ander boek. Het was de bedoeling dat 2 havo het andere boek las: Hendrick, de Hollandsche indiaan. Dat vonden veel van hen alleen zo saai dat ze van mij ook mochten kiezen. Het verhaal van 'Vlam' klinkt leuker, maar veel van hen bleven uiteindelijk toch bij 'Hendrick'. Sommigen hebben het geprobeerd, maar snapten niet veel van het begin van 'Vlam'. Mij lukte het wel, maar ik merkte wel echt verschil: ik vind het zelfs moeilijker dan andere boeken die volgens mij ook leesniveau 3 hebben. Het is dus echt geschikt voor eind klas 3 of de bovenbouw, als dat van mijn collega's mag.

Leesniveau: 3
Leeswijzer:


Soundtrack(s) van het boek:
Een van de weinige nummers die ik leuk vond en al kende, waardoor ik het in mijn hoofd zong toen ik het las, was 'Hung Up' van Madonna en natuurlijk de versie van ABBA, waar dit van afgeleid is. Roxane was in het heden op een 80's-party waar ze door elkaar gedraaid werden. Voor mij heel leuk en herkenbaar, maar waarschijnlijk alweer te oud voor mijn leerlingen om het hetzelfde te ervaren. Tijdens deze stapavond was de club omgetoverd tot Neverland: het huis van Michael Jackson. Dat is best wel cool, maar ik denk dat veel van jullie dat ook niet weten. Daarom bij dezen even de extra toelichting, zodat je het nog beter voor je ziet 😉
Daarnaast worden er nog een heleboel andere nummers genoemd die ik niet allemaal kende. Van de meeste herkende ik de titel of de tekst niet, maar bleek ik het toch te kennen toen ik het hoorde. Niet alle nummers zijn mijn smaak, maar ze hielpen wel een idee te vormen bij de muziek die de band maakte en vooral het concert meer te beleven. Vind jij het ook leuk als het verhaal nog meer gaat leven of hou je gewoon van rockmuziek en classics? Beluister hier de playlist met alle nummers waar in dit boek naar verwezen wordt 🔊🎶🤟🏻



Reacties

Populaire posts van deze blog

Snitch - Margje Woodrow

#️⃣hiernamaals

'Het huis zonder einde' kun je beter niet lezen voordat je gaat slapen 💀