Zal het Loïs lukken haar Mislukte leven te veranderen?

'Met kinderen is het net als met pannenkoeken: de eerste mislukt altijd. Die verbrandt. Daarom hebben ze er na mij nog zoveel gemaakt. Pas na een tijdje kregen ze er handigheid in. Op een dag lieten ze de hoop varen dat er nog iets van me te redden viel.'

Wat een treffend citaat. En wat een grappige vergelijking: mijn eerste pannenkoek brandt ook vaak aan. Dat Loïs zichzelf vergelijkt met een mislukte pannenkoek is natuurlijk minder grappig 😅 Wat er dan aan de hand is, blijft best een tijdje een mysterie. Wel geeft de schrijfster een paar hints. Zo loopt Loïs in de zomer te zweten in een coltrui. Het lijkt dus met haar uiterlijk te maken te hebben. Ik had wel een vermoeden, maar ik dacht in de verkeerde richting. 
Na een aantal hoofdstukken wordt duidelijk wat er met haar is en hoe dat komt. Vooral de enorme onzekerheid die daarvan het gevolg is, speelt een grote rol in het verhaal.

"Was het maar morgen.
Was ik maar niet hier.
Was ik maar alleen en dus veilig.
Ook na honderd keer aandringen stond Giel erop dat ik in zijn bed sliep en hij op de grond.
Het bleef tricky. Hij moest niet te veel voor me over hebben, want straks verwachtte hij iets terug.

Loïs is eigenlijk smoorverliefd op best friend Giel. Waarom lijkt het er hier dan op dat ze juist níét hoopt dat dat wederzijds is? Dat heeft te maken met haar Grote Geheim. Ze gelooft niet dat hij haar nog wil als hij het weet. De geweldige, lieve Giel accepteert haar natuurlijk zoals ze is. Dat vindt ze maar moeilijk te geloven.

"'Is het je gelukt om het hele collegegeld te verdienen met dat onkruid wieden en aardbeien plukken?' vroeg hij.
'Nee. De rest leen ik.'
'Dus én niet op vakantie én de hele zomer gewerkt. Pittig.Waarom betalen je ouders eigenlijk niet?'
'Ze vinden dat ik mijn eigen boontjes moet doppen, en zeker voor zo'n kansloze studie.'
"

Wie weet vonden haar ouders het te duur. Want als ze Loïs' studie zouden betalen, dan moeten ze dat voor de pannenkoeken 😜 na haar natuurlijk ook doen. Of heeft het ermee te maken dat haar ouders haar ook Mislukt vinden? Dat ze minder van haar houden dan van hun andere kinderen? Loïs ervaart dat namelijk wel zo. Wat knap dat ze dan toch voor zichzelf en deze studie durfde te kiezen.
Deze studie heeft wellicht wat minder baangarantie dan andere studies, maar ik denk toch dat het een goede keuze is voor Loïs. Creativiteit kan je helpen met gevoel om te gaan. Loïs' eigen gedachtegang was eigenlijk dat dan niet zijzelf bekeken zou worden, maar haar werk. Dat viel tegen: ze voelt zich behoorlijk bekeken en beoordeeld op haar studie.

De studiekeuze en het studentenleven kunnen herkenbaar zijn voor de lezer. Ook haar onzekerheid en de invloed op haar familie- en liefdesrelaties bieden genoeg stof voor een goed verhaal en stof tot nadenken. Toch doet de schrijfster er nog een schepje bovenop: tijdreizen. Ze laat Loïs na een val wakker worden in de periode vlak voordat haar ouders elkaar ontmoetten. Dat maakt het verhaal extra interessant. Want wat als je kunt voorkomen dat een traumatische gebeurtenis überhaupt plaatsvindt? Wat heb je ervoor over om te zorgen dat je leven niet mislukt nog beter wordt? En voor wie kies je, als blijkt dat je hierdoor meerdere levens kunt veranderen?

Meestal laat ik jullie achter met een prikkelende slotzin of een vraag als die hierboven om over na te denken en die jullie moet overtuigen het boek te lezen. Deze recensie open ik niet alleen met een citaat, maar ik sluit er ook mee af, zodat de schrijfster jullie zelf kan overtuigen.
Een paar weken geleden stond in de krant dat Arthur Japin de mooiste liefdeszin had geschreven; wat mij betreft had Iris Boter ook genomineerd mogen worden. Komt 'ie:

"Giel was de eerste mens in mijn leven die door mijn chagrijnige rotkop heen geprikt had. De eerste die het idee had dat er misschien iets mooiers achter zat. En alleen dat al maakte hém een mooier iemand.
Nu ik nog.
"

❤️❤️❤️


Gelezen: zomervakantie 2021
Geschikt voor: 13+
Dit boek kun je lezen via de Online Bibliotheek.
Mag je dit boek lezen voor Nederlands? Ja, vooral geschikt voor klas 3 en 4
Leesniveau: 3

Reacties

Populaire posts van deze blog

Snitch - Margje Woodrow

#️⃣hiernamaals

'Het huis zonder einde' kun je beter niet lezen voordat je gaat slapen 💀