Wie overleeft Museumnacht?

Chinouk Thijssen begon haar carrière als BookTuber / boekvlogger en ook nu ze al aardig wat boeken op haar naam heeft staan, is ze nog zeer actief op social media (maar nu natuurlijk Insta en TikTok). Ik vond Chinouk al leuk voor ik haar boeken had gelezen, maar ik moest haar toch maar eens beoordelen op haar werk. 'Fataal spel' vond ik heel goed en via alle socials wist ik dat er een nieuwe uit zou komen én dat ik de schrijfster kon ontmoeten. Dat kon ik natuurlijk niet laten schieten!

Dit boek is een slasher: een verhaal waarin een groep jongeren achternagezeten wordt door een moordenaar, denk aan films als Scream of Friday the 13th 🔪 Chinouk heeft zulke films dus ook goed bestudeerd als voorbereiding op het schrijven van een slasher. "In die films maken ze spanning met lampen enzo, dat kan niet in een boek. Wat wel kan is een deurklink die langzaam naar beneden gaat of een geluid dat dichterbij komt, dat is zo leuk om te schrijven! Of ze gaan naar een ander persoon, dat kan je in een boek ook doen." En dat doet ze dan ook!

Het boek heeft maar liefst acht hoofdpersonen. Ziggy, Marlie, Alex, Ashton, Lucas, Keano, Malik, Thabitha doen mee aan een winactie. De prijs: een nacht doorbrengen in het Instagrammuseum waar precies een jaar eerder een groep vrienden is vermoord. Ze zijn niet allemaal even enthousiast, maar ach, met die duizenden aanmeldingen zullen ze toch vast niet winnen. Maar je raadt het al: ze winnen wel en het wordt een erg spannende nacht. Ook zij worden achternagezeten door een moordenaar. Hoe kan dat? Leeft de Museumkiller dan toch nog? Zit zijn geest achter hen aan? Zijn het Josh&Justin, de vloggers van de winactie? Of is er een nieuwe museumkiller? 😲

Vier van de acht vrienden zijn vertellers van dit verhaal. Natuurlijk hebben ze alle vier echt hun eigen verhaal. Het duurde even voor ik onthield wat bij wie hoorde, maar het verhaal blijft makkelijk te volgen. Je volgt Ziggy, Marlie, Ashton en Lucas. Leuk weetje: de namen van degenen die via TikTok of tijdens een schoolbezoek een vraag stellen aan de schrijfster, komen op een lijstje voor personages. Zouden de personages uit Museumnacht ook vernoemd zijn naar leerlingen van een schoolbezoek?

Een kenmerk van een slasher is een body count: dat er veel personages doodgaan. Chinouk doet daar vrolijk aan mee! Volgens haarzelf maken de meeste jeugdthrillers het wel spannend, maar lopen die weer goed af. Die houden het dus veilig, maar Chinouk gaat die rand ver voorbij. Dat er veel doodgaan, weet ze dus al voordat ze het schrijft, want dat hoort nou eenmaal bij het genre. Maar hoe bepaalt ze welke personages er overleven? "Ik weet het ongeveer en de personages doen de rest. Een personage krijgt vanzelf een leven, daardoor komt het boek tot leven. Sommige personages wil ik doodmaken, maar dan vind ik ze later leuk. Ze gaan toch dood, maar dan schrijf ik de scène huilend." Uit dit boek was Ziggy haar dierbaar, maar Thabita eigenlijk favoriet. Zouden zij het overleven?

Iets wat Chinouk niet noemde, maar ikzelf wel een kenmerk vind van een slasher en wat ook voorkomt in 'Museumnacht': domme personages. Of nou ja: ze zíjn misschien niet dom, maar ze dóen af en toe dom en dat hoort vast wel bij de situatie. Want wie zou er nog wel goed kunnen nadenken als al je vrienden doodgaan..?
(Sorry, Chinouk! 🙊 Hopelijk zie je het als een compliment want het heeft dus wel echt de vibes van een slasherfilm 😁)

"Ze ligt daar helemaal alleen. Misschien weet ze helemaal niet hoeveel ik van haar hou. Hoeveel ik heb genoten van de mooie momenten die we samen hebben beleefd."

Dit citaat staat al verder dan driekwart van het verhaal. Op dat punt zijn er dus al genoeg dood om te weten dat er iemand achter hen allemaal aan zit en dat je zulke dingen dus tegen elkaar moet zeggen als je dat nog wil. Maar nee, zelfs na zoveel doden, bedenkt ze dat pas achteraf 😆🙄

Hoeveel er overleven en wie de dader is, zijn de grote vragen van dit verhaal dat volgens haarzelf 'een echt Chinoukeinde' heeft. Eerst was die term nog een beetje vaag voor mij: ik had nog maar één ander boek gelezen. Nu ik er twee kan vergelijken snap ik wat hiermee wordt bedoeld. Beide boeken hebben namelijk een goeddoordachte dader en motief die je als lezer vooraf nooit zou raden. In dit boek gebeurden er ook dingen waarvan ik dacht dat het hints waren, maar waar niets meer mee gebeurde. Dat was denk ik alleen om je juist op een verkeerd spoor te zetten 😜

Wat ikzelf het interessantste vond aan dit verhaal is wat voor invloed de moorden hadden op de personages. Aan het begin vinden ze het nog verschrikkelijk en proberen ze elkaar te helpen en samen te ontsnappen, maar dat verandert in: als ikzelf hier maar levend uitkom. En uiteraard in het wantrouwen in elkaar en het omstebeurt verdenken van hun eigen vrienden, want voor de vrienden die niet in geesten geloven, valt de vorige Museumkiller af als moordenaar en in dat geval moet een van hun vrienden de moordenaar zijn. Wie denk jij dat de Museumkiller is?

Gelezen: augustus 2022
Dit boek kun je helaas niet lezen via de Online Bibliotheek, maar het is vast wel in de gewone bieb. Ik kocht het bij de boekpresentatie toen het net was uitgekomen, zoals je hierboven al kon lezen. Eerst werd de schrijfster geïnterviewd door BookTokker Mirelle en door alles wat ze bespraken, werd ik natuurlijk nieuwsgierig naar het verhaal.

Geschikt voor: 12+ als je houdt van enge verhalen 😉
Mag je dit boek lezen voor Nederlands? Ja, in de onderbouw
Leesniveau: Ik twijfel 😋 Ondanks de wisselde verteller is het makkelijk te volgen; het boek heeft dus wel wat losse eindjes.
Leeswijzer:
 

tv-tip: De film en serie Scream

boekentips van de schrijfster herself: Ten van Gretchen McNeil en Hate List van Jennifer Brown. Alice in Wonderland werd ook genoemd. Naast Young Adults schrijft Chinouk namelijk jeugdboeken, dat zijn vooral avontuurlijke fantasyverhalen.

Andere leuke weetjes over Chinouk die in het interview langskwamen:
- Tijdens een uitje naar een Instamuseum kreeg Chinouk inspiratie voor dit boek. Het museum bestaat dus echt, het zit in Amsterdam. Durf jij er nog naartoe?
- Ze is dus echt in zo'n museum geweest, maar nog nooit naar een Museumnacht. Ze is het wel al heel lang van plan! Ook het schrijven van een boek als dit is iets wat ze al jaren wilde doen.
- Ze zou niet graag in het museum uit haar boek opgesloten willen zitten, maar in dat van Night at the Museum lijkt het haar wel leuk om een nachtje door te brengen 🦖 Als ze een wereld uit haar eigen boeken moet kiezen om in opgesloten te zitten, dan het liefst allemaal niet. Of Luciá Flores, haar boekenserie voor een iets jongere doelgroep.
- Haar volgende boek speelt zich af bij een wildwaterbaan! Inspiratie voor de ruimte van dat verhaal was Preston Palace. Het boek is voor 10+, maar het klinkt erg spannend!
- Chinouk en haar boeken zijn inmiddels zo populair dat de eerste merchandise zelfs al in de maak is: een truth or darekaartspel dat hoort bij de Truth or Danceboeken 🩰 misschien gaat ze het wel meenemen naar schoolbezoeken, zullen wij haar ook uitnodigen? 😃
- Soms lijken personages op haarzelf. Ze is dat dan niet van plan, maar later herkent ze zichzelf erin. Vooral het personage India uit de Truth or Dancetrilogie lijkt op haar. Wie de schrijfster dus nog iets beter wil leren kennen, kan die boeken gaan lezen!
Of je volgt haar natuurlijk ook op social media 🤗

Reacties

Populaire posts van deze blog

Snitch - Margje Woodrow

#️⃣hiernamaals

'Het huis zonder einde' kun je beter niet lezen voordat je gaat slapen 💀