Er is geen vorm waarin ik pas - Erna Sassen

Tessel, een meisje van 17, heeft een gebroken hart. Ze vindt het moeilijk om toe te geven aan zichzelf dat het liefde was; ze omschrijft het zelf als een bijzondere band die ze had met deze persoon. Ze brachten elke dag samen door. Hij werkte aan een toneelstuk en cabarettour en vroeg haar hulp daarbij, maar naast het werken hieraan gingen ze ook regelmatig naar het strand of uit eten. Wat voor iemand haar eerste liefde is, hou ik verder nog even geheim...

In dit boek lees je over haar schoolleven, dat hierdoor niet meer op rolletjes verloopt, en over het verwerkingsproces dat hierbij komt kijken. Tessel raakt ook bevriend met Evelien, een volwassen vrouw van wie onlangs haar puberdochter is overleden. Ze kunnen elkaar helpen bij het rouwproces. Dit boek laat mooi zien dat iedereen op zijn eigen manier rouwt en dat rouw niet alleen voorkomt als iemand overlijdt, maar ook als je iemand op een andere manier verloren bent. 
Het geeft een realistisch beeld van het gevoel van een gebroken hart en hoe dit (zeker als puber) je zelfbeeld kan beïnvloeden. Ik herkende me hier erg in, haar gevoelens deden me denken aan mijn eigen eerste liefde en eerste heartbreak - afgezien van het stuk waarin ze wraak wil nemen 😁

Hoewel het boek dus best een zwaar thema heeft, is het luchtig geschreven. Verder lees je ook over haar (andere) onzekerheden en haar schoolleven. Zo moet ze beginnen aan haar profielwerkstuk. Daarvoor mag je, volgens dit boek, gekke onderwerpen kiezen. Haar moeder komt met het idee om een cd te maken voor haar pws.
Tussendoor lees je ook wel eens tekstjes die eerst nogal gek lijken; later blijken het Tessels zelfgeschreven liedjes te zijn.


Gelezen: zomer 2020
Geschikt voor: 15+
Mag ik het lezen voor Nederlands? Ja, in klas 2 en 3
Je kunt dit boek als e-book lezen via de Online Bibliotheek
Geen lid van de bieb en wil je alvast een stukje lezen voordat je het koopt? Dat kan hier.
Leesniveau: 3
Leeswijzer:
Boekentip: Festival is wat betreft thema's en schrijfstijl vergelijkbaar met Er is geen vorm waarin ik pas.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Snitch - Margje Woodrow

#️⃣hiernamaals

'Het huis zonder einde' kun je beter niet lezen voordat je gaat slapen 💀