Het boek dat IE-DE-REEN zou moeten lezen: Volg me - Sophie Jansen

Heb jij ook wel eens iets gezegd of gedaan waarvan je heel blij bent dat niet iedereen het weet? Vast wel! En gelukkig kun je dingen ook nog voor jezelf houden ...maar niet op de school van Mick en Marlou.

Blogger4818 heeft namelijk een blog waarop hij/zij vertelt over wat medeleerlingen en docenten hebben gezegd of gedaan. Dat kan bijvoorbeeld gaan over wat er in de les gebeurt, maar ook over dingen die buiten school gebeuren en dus al helemáál privé (zouden moeten) zijn.

In dit boek volg je Mick en Marlou. Vooral Marlou heeft last van Blogger4818. Zij zet iets over Marlou online, wat niemand had mogen of had hoeven weten. Alsof ze het zelf nog niet erg genoeg vindt wat er is gebeurd, weet na een tijdje iedereen wie ze is en wat ze heeft gedaan. Er komen veel vervelende opmerkingen haar kant op. Niemand weet wie de blogs schrijft en Marlou wordt steeds voorzichtiger in wat ze met anderen deelt. Wat haar is overkomen, zorgt ervoor dat haar zelfbeeld verslechtert en dat ze anderen minder vertrouwt.

Mick komt ook wel eens voor op de blogs. Hoewel dat soms wel gevolgen heeft, zit hij er niet zo mee. Hij vindt het vooral irritant dat iedereen alles van elkaar moet weten. Hij heeft ook wel meer aan zijn hoofd dan zo'n stomme blog: zijn moeder is ziek en zijn vader heeft hen in de steek gelaten. 

Ik vind het vooral leuk dat ervoor gekozen is een jongen én een meisje te volgen. 
Zo kun je je als lezer goed inleven in een van de twee, maar is het ook leuk om eens te lezen hoe de ander alles ervaart. Mick vindt wat er op de blog, op Insta of in de groepsapp gestuurd wordt soms te ver gaan, maar dat is natuurlijk niet stoer om te zeggen... Ik vond het interessant om te lezen hoe hij bij verschillende situaties moest kiezen tussen de stoere of respectvolle reactie en ik kan me voorstellen dat sommige jongens zich erin herkennen als ze het lezen en het voor meisjes interessant is om te lezen hoe jongens op sommige dingen reageren.

Een ander positief aspect vind ik het begin van elk hoofdstuk: een woord met uitleg dat al iets verklapt over het komende hoofdstuk. Het spreekt pubers aan, omdat sommige daarvan een woord uit de straattaal is. Ook zijn er soms woorden die te maken hebben met maatschappelijke gebeurtenissen.
...maar soms ook niet. Het is een heel recent boek (2019) en dat merk je! Maar een enkele keer merk je dat er in de wereld alweer nieuwe dingen gaande zijn. Mick wil een keer een zwart vlak plaatsen op zijn Insta, gewoon, omdat iedereen er altijd leuke dingen op zet, maar voor hem is er momenteel niet zo veel aan. Inmiddels zijn er in het echt een hoop mensen geweest die een zwart vlak op social media zetten en dat had een heel andere betekenis. Die betekenis (steun aan de Black Lives Matterbeweging) wordt in dit boek niet bedoeld, want dat was toen allemaal nog niet gebeurd (zeker geen kritiek op het boek, maar gewoon goed om te weten als lezer 😉).

Nog een hoogtepunt: hoe er over de leraren geschreven wordt! Ik ben natuurlijk zelf docent en vond dit erg leuk om te lezen. Eerst lees je vooral hoe verschillend ze zijn, zeker in de ogen van de leerlingen. De een is heel streng en lijkt alleen maar waarde te hechten aan het huiswerk en de lesstof, de ander is wat makkelijker. Ook lees je over situaties waarin Marlou zich afvraagt of haar docent de opmerkingen niet hoort of dat hij ze bewust negeert. Ook docenten hebben invloed op het zelfbeeld van leerlingen: Marlou vraagt zich af of haar leraar het ook heeft gezien op de blog of Insta en of hij vindt dat ze de opmerkingen verdient. @Marlou: Ik mag hopen dat hij het niet weet / doorheeft. Dit is zeker geen situatie die je leraar mag negeren!
Nog een paar dingen die over leraren worden gezegd en die volgens mij zeker waar zijn:
1 Ze hebben minder verstand van social media. Ik vermoed dat alleen docenten van begin twintig alles wat er in dit boek over Insta en Snapchat staat al weten. Er zijn ook wel oudere docenten die Insta hebben, maar ik denk dat die geen ervaring hebben met de druk om likes te krijgen. Zelf heb ik (27) alleen Facebook ☺🤭 Ik vind het leuk om likes te krijgen, maar het beïnvloedt niet hoe ik me verder voel.
2 Ze zijn niet alleen leraar geworden om jullie iets over hun vak te leren, maar ook om met jongeren te werken. We proberen niet alleen te kijken naar jou als leerling en naar je cijfers, maar ook naar jou als persoon. Net als meneer Van Kerkrade en mevrouw Evers uit dit boek bieden we je graag een luisterend oor en/of een wijze les (over iets anders dan de leerstof dus😁). Zit je ergens mee? Doe eens gek, probeer het eens met een leraar te bespreken! Soms is alleen dat luisterende oor al genoeg.

De achterflap is geschreven vanuit de blogger, terwijl ze in het verhaal meer een bijpersoon is: ze is verteller van de proloog en epiloog (voor- en nawoord), maar de rest van het boek lees je vanuit Marlou en Mick. Daarin lees je wel hoe de blogger hun levens beïnvloedt. Wie Blogger4818 is, blijft een mysterie. Wel kun je een goeie gok doen na het lezen van de epiloog.

Even terugkomend op de titel van deze post: waarom zou iedereen het moeten lezen? Ten eerste is het realistisch en leerzaam. Door dit boek denk je beter na over wat je doet en post en word je je er hopelijk bewust van dat alles vastgelegd kan worden. Ook leraren en ouders kunnen hiervan leren: niet alleen weten ze hierdoor hoe het is om als puber te leven in deze digitale wereld; ook houdt dit boek hun een spiegel voor. Wat vinden zij van de acties van de ouders en leraren uit het boek en doen ze het zelf dan wel goed? Ten tweede kan iedereen zich herkennen in een van de personages en zich dankzij dit boek inleven in anderen die een soortgelijke situatie als in dit boek hebben.
Zou ik het echt IE-DE-REEN aanraden? Oke, hier val ik door de mand. Ik vind echt dat alle tieners/jongvolwassenen dit moeten lezen en hun ouders of mensen die met hen werken ook. MAAR ben je volwassen zonder kinderen of heb je een baan waarbij het niet nodig is meer te weten over social media en de invloed op jongeren, dan zou ik het niet lezen.
De tweede uitzondering: als je wel zelf een leerling bent, maar misschien net als Mick een zieke ouder hebt. Dan kun je het fijn vinden om te lezen hoe een andere leeftijdgenoot dat ervaart, maar het kan ook nogal confronterend zijn. In enkele gevallen vertelt Mick het precies zo als jij het ook ervaart (denk ik). Bedenk goed wat je daarvan vindt en of jij het wil lezen.

P.S. Ik zat zó in het boek dat ik het binnen drie uurtjes uit had! Oké, misschien vier, want de eerste vier hoofdstukken had ik eerder al gelezen voordat ik het boek in huis had; die staan namelijk online. Ben je ook nieuwsgierig of wil je dit boek sowieso lezen en kun je niet wachten? Klik op deze link om alvast te beginnen 😃


Geschikt voor: 14 - 30 jaar.
Voor middelbare scholieren en evt. studenten is dit boek zéér realistisch. Wie al wat ouder is, kan zich nog wel goed genoeg inleven om dit boek met plezier te lezen.

Hoe kom je aan dit boek? Helaas kun je dit boek niet lezen via de Online Bibliotheek, maar een e-book kopen via Bol.com kost maar €3,99. De papieren versie is €10 en alleen verkrijgbaar via Amazon, als je een nieuw boek wilt. Als je tweedehands ook prima vindt, kijk dan eens op boekwinkeltjes.nl. Meestal zijn de boeken prima en lekker goedkoop.

Mag je dit lezen voor Nederlands? JA 🥳 in klas 2 en 3
Leesniveau: 2
Leeswijzer:






Boekentip: Vond je dit boek leuk? Lees dan ook Een van ons liegt van Karen McManus. Dat mag je helaas niet voor Nederlands lezen, maar het is wel een heel leuk boek! In dat boek lees je niet alleen over de gevolgen van wat er allemaal online wordt gezet o.a. over de hoofdpersonen, maar ook over een moordonderzoek...

Reacties

Populaire posts van deze blog

Snitch - Margje Woodrow

#️⃣hiernamaals

'Het huis zonder einde' kun je beter niet lezen voordat je gaat slapen 💀