Daniël is op zoek naar zijn beste IK

'Het is onmogelijk dat ik in drie jaar tijd zo geworden ben. Dat er op mijn vijftiende zo'n hufter in me zat. En dat die zijn kans kon grijpen omdat ik gewoon op twee benen bleef rondlopen.
Verdomme, deze Daniël was toch degene die de autosleutels teruglegde? Dit was toch de verstandige versie? Mijn betere ik?'

Daniël is verlamd en ontdekt een manier waarop hij weer kan lopen! In dit boek hebben wetenschappers ontdekt dat er parallelle werelden bestaan. Wanneer we een keuze maken, start er een andere wereld waarin we de andere keuze hebben gemaakt. Daniël ontdekt dit en krijgt het wetenschapsteam zo ver het experiment met hem uit te voeren. Hij is ervan overtuigd dat een wereld waarin hij kan lopen sowieso beter is, maar dat valt tegen! Hij geniet ervan dat hij weer kan lopen, fietsen, sporten en vrijen. De verlamde Daniël zagen meisjes niet staan, volgens hemzelf in elk geval. Als zijn benen na de switch weer werken, wil hij dus ook graag een meisje. Hoewel dat dus lukt en hij geniet van alles wat hij weer kan, heeft zijn andere ik alleen een hoop stomme dingen gedaan die hij weer goed wil maken. 

'Wat zei mam ook alweer? Iets over pap. Wat hij haat is je gedrag, niet jou.
Een belachelijke opmerking vond ik dat. Maar nu zegt Jeen hetzelfde. Nee, niet helemaal. Of wel? Wat bedoelde hij eigenlijk? Ik ben wie ik ben, hoe ik me ook gedraag. Zoiets. Maar wat denkt-ie dan? Dat ik helemaal rot ben vanbinnen? Zelfs als ik niks fout doe? Kan dat?
Ik krijg het er benauwd van.
'

De dingen die zijn andere ik heeft uitgespookt zijn niet niks. Daniël vraagt zich af hoe hij zo geworden is en wie hij eigenlijk is. Dit fragment raakte me. Als leraar leer je namelijk ook leerlingen aan te spreken op gedrag ("wat je nu doet, vind ik vervelend") en niet de persoon zelf ("jij bent vervelend"). Toen vond ik het heel logisch dat dat totaal verschillend is, maar nu ik dit las, begon ik me af te vragen of dit inderdaad uitmaakt. Als iedereen zegt dat je gedrag vervelend is, ga je dan ook niet geloven dat je gewoon vervelend bént? 🤔 Ook nu het boek al even uit is, ben ik er nog niet over uit of je gedrag wel of niet bepaalt wie je bent. Misschien zijn het dan de keuzes die je maakt. Maar hoe je je gedraagt, is toch ook een keuze..?
Of je gedrag je persoonlijkheid bepaalt, is denk ik afhankelijk van hoe bewust je je bent van je gedrag, hoe vaak je dat gedrag vertoont en hoe je je daarbij voelt. Denk je ook niet? Ik weet het nog niet, voordat ik met Daniël meedacht, was ik hier ook nooit zo mee bezig. Of nou ja, toevallig ging ik vorige week (vlak nadat ik dit boek gelezen had) bij een vriendin eten die van diepe gesprekken houdt en me ook vroeg mezelf te omschrijven. Ik zal haar dit boek eens aanraden 😁

Naast de 'Wie ben ik eigenlijk?'-vraag ging ik door dit verhaal ook nadenken over het moment dat ik zou kiezen om te switchen om een andere wereld te ontdekken. Gelukkig heb ik niet zoiets heftigs meegemaakt als Daniël en dus ook niet echt iets waarvan ik zoveel spijt heb.

In dit boek lopen twee verhaallijnen door elkaar heen: Daniël die naar het experiment toeleeft en dezelfde Daniël in de andere wereld. Als lezer moet je zelf doorhebben op welk moment en in welke wereld hij op dat moment is. Er waren maar een paar momenten waarop ik dat niet gelijk doorhad, maar voor leerlingen die wat minder lezen, kan dit wel lastig zijn.
Ik vond het wel jammer dat we niet lazen hoe de Daniël die van de andere naar de gewone wereld kwam dit allemaal ervaart, hoewel dat het nog wat moeilijker zou maken. Dat zou de schrijfster in een ander boek (bijv. 'Hij' 😜) moeten doen, of de hoofdstukken hadden 'Daniël 1' en 'Daniël 2' moeten heten.

De Daniël in de andere wereld beleeft op zich natuurlijk al genoeg doordat hij van tevoren niet weet hoe die versie van zijn leven eruit ziet. Hij blijkt andere vrienden te hebben en een minder goede band met zijn vader. Hij is populair, maar ook een klootzak. Aan het begin draait het vooral om het ontdekken en daarna om het verbeteren van het nieuwe leven voordat hij weer teruggaat. Hoe verder je komt in het boek, hoe meer de vraag of hij nog terug kan en wil ook een rol gaat spelen.
Het einde is heel origineel. Het is leuk dat het niet voorspelbaar is, maar wel wat moeilijker te volgen.

En, na het lezen van het hele avontuur van (in elk geval deze) Daniël: vinden jullie hem een goede jongen of toch inderdaad een hufter?


Gelezen: herfstvakantie 2020
Geschikt voor: 15+
Dit boek kun je helaas niet gratis online lezen. Ik kocht het tweedehands via Bol voor €7,49.
Nieuwsgierig geworden? Hier lees je de eerste zes hoofdstukken.
Mag je dit lezen voor Nederlands? Ja, in klas 2 en 3
Leesniveau: 3
Leeswijzer:

Boekentips: Ik is van dezelfde schrijfster als In transit. Dat is ook science fiction, maar wel een héél ander verhaal dan dit.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Snitch - Margje Woodrow

#️⃣hiernamaals

'Het huis zonder einde' kun je beter niet lezen voordat je gaat slapen 💀