De Ademdief 🌬

"Ademdieven. Zo noemen ze ons. Het is beledigend, want op die manier lijkt het alsof we misdadigers zijn, terwijl zíj degenen zijn die ons opjagen als wilde dieren. Onschuldig ben ik al lang niet meer en dat is de schuld van de Jagers. Als zij er niet waren geweest, hadden we een normaal leven kunnen leiden, samen met onze ouders."

Op basis van de titel verwachtte ik eerst een boek over iemand met astma ofzo, maar dit boek gaat over iets héél anders! De andere tekst op de kaft verklapt al iets meer wat wel klopt: iets over magie en een vloek. Ademdieven zijn namelijk mensen met magie (Aspiratar): met hun adem kunnen ze dingen doen, meestal iemand anders adem geven of iemands adem nemen. Iemand vermoorden of redden dus.
Volgens hoofdpersoon Thalia gebruiken ze hun magie vooral om mensen te redden en alleen als ze zelf bedreigd worden, zullen ze iemands adem nemen. Ze worden opgejaagd door Jagers. Die weten niet beter of Ademdieven stelen adem en zijn dus moordenaars. Maar dat is niet de enige reden om de Ademdieven uit te roeien: de Jagers zijn vervloekt. Zolang er magie op de wereld is, zullen de Jagers op hun twintigste verjaardag sterven. Door de Ademdieven te vermoorden, hopen ze magie uit te roeien en zo hun nakomelingen de kans op een beter en langer leven te geven.

"'Ik kom niet meer bij, man. Een ademdief die mensen redt... Hoe bedenk je het?' Het lachen gaat een paar seconden door en ik laat hem begaan. Ik wist dat hij zo zou reageren, omdat ik zelf ook zo gereageerd zou hebben. Tot vandaag.
Vandaag ligt er namelijk een Ademdief in mijn bed. Een Ademdief die een leven heeft gered, in plaats van genomen. Het is te belachelijk voor woorden, maar ik kon haar niet in die kuil laten liggen, zo zwak en volkomen weerloos."

Met dit verhaal laat Miranda Peters zien hoe belangrijk het is om stil te staan bij het verhaal van een ander. Natuurlijk kunnen sommige acties niet goedgepraat worden, zoals het martelen en moorden door de Jagers, maar wel kunnen Thalia en de lezer het beter begrijpen nu ze de reden weten. En als Quinn, de andere hoofdpersoon die Jager is, had geweten dat Ademdieven eigenlijk helemaal geen Ademdieven zijn, maar genezers, dan had hij er ondanks de vloek misschien wel voor gekozen om hen niet te vermoorden. Ook in de echte wereld zonder magie en vloek zijn er vaak veel ruzies, onbegrip en geweld wat niet nodig is als je je in de ander kan verplaatsen.

Thalia's ouders zijn door Jagers vermoord. Haar zusje Livvy en zij woonden daarna een tijdje bij hun oma, maar het was veiliger als hun oma en zij niet bij elkaar zouden zijn, dus waren ze op elkaar aangewezen. Livvy is negen jaar, magie komt meestal pas vanaf je tiende. Als grote zus die wel magie heeft, is het Thalia's levensmissie om Livvy te beschermen. Ze zijn hun hele leven op de vlucht.
Thalia en haar oma waren bijna op dezelfde avond vermoord. Bijna. Haar oma werd ingesloten door een groep Jagers, Thalia hoefde maar met één jager te dealen: met Quinn. Ze stal zijn adem... maar gaf hem ook weer terug.
Sindsdien moet Quinn zijn fout (dat ze aan hem ontsnapt zou zijn) rechtzetten en slaat Thalia dus weer op de vlucht, maar dat niet alleen: hij voelt zich ook tot haar aangetrokken. Langzaam leren ze elkaar kennen en worden ze meer dan elkaars gezworen vijand; ze worden personen met een naam en gezicht.

"Er is zoveel wat ik niet weet. Ik voel me als een kuiken dat net uit het ei kruipt. Onwetend en onnozel, alsof alle Aspiratar om de hoek klaarstaan om me recht in mijn gezicht uit te lachen."

Ik verwachtte dat het daarbij zou blijven: een verhaal over verboden liefde, een soort Romeo en Julia, maar dan fantasy. De vraag hoe de Aspiratar en de Jagers hierop zouden reageren, zou al voor genoeg spanning zorgen. Maar de schrijfster heeft nog veel meer voor ons (en hen) in petto! Er zijn namelijk ook andere soorten Aspiratar dan Ademdieven, en de magiërs zijn niet alleen maar met de Jagers in oorlog... Met zusje Livvy gebeurt er ook iets wat zorgt voor een nieuwe verhaallijn, de zoektocht naar haar zusje zorgt ervoor dat er allerlei geheimen en misverstanden aan het licht komen. Dan ontmoet ze andere mensen met magie en komt ze in situaties waarvan ze niet eens wist dat die mogelijk waren.

Behalve van de magische wereld weet Thalia ook vrij weinig van 'onze' wereld. Ze weet bijvoorbeeld niet eens wie Taylor Swift of Harry Potter zijn 🙄 Dan heb je wel écht onder een steen gelegen, zeg 😂🪨  maar wel een pluspuntje natuurlijk dat mijn 'vriendin' genoemd werd in dit boek 😌 Thalia had geen tijd om zich hiermee bezig te houden of überhaupt enigszins te genieten van het leven: ze was alleen maar bezig met vluchten en bedenken hoe ze zo onopvallend mogelijk kunnen leven en niemand hen leert kennen. Wat een leven... 😔

Dit boek laat de lezer nadenken. Niet alleen doordat Quinn geen fatsoenlijke jeugd heeft gehad (Jagerjongetjes worden als klein kind bij hun moeder weggehaald om te beginnen aan hun training), maar ook door Livvy die eigenlijk helemaal niet met Thalia mee naar huis wil (ze hebben ook niet bepaald een thuis). 'Het doel heiligt de middelen' hoor je wel eens. Maar is dat ook zo? Is een leven op de vlucht of een leven vol pijn en verdriet en met maar weinig familie het waard om te overleven? Zo blijf je in leven, maar wat stelt het leven op die manier nou voor..?

Het verhaal speelt zich af in het heden en in Nederland. Dat is leuk, maar tegelijkertijd verwarrend. Júist het feit dat het realistische en herkenbare elementen had, zorgde ervoor dat ik extra goed moest nadenken over hoe de wereld uit dit boek in elkaar zat. Of nou ja, herkenbaar: ik ben eigenlijk nog nooit op Terschelling geweest! 😲 Moet ik toch maar eens doen, het klinkt er leuk en avontuurlijk.
De andere ruimte van het verhaal krijgt meer aandacht en die is ook minder herkenbaar, maar meer verklap ik er niet over hoor 🤭

Laten we een ander belangrijk pluspunt ook niet vergeten: wat een mooie kaft heeft dit boek, hè?! Hij ziet er erg magisch uit 😍 alle plaatjes hebben ook verband met het verhaal: de golfjes linksboven moeten lucht voorstellen die uitgeblazen wordt, dit plaatje staat ook bij alle hoofdstukken die bij Thalia horen, de pijl onderin is het wapen van de Jagers, het symbool dat hoort bij de hoofdstukken waarin Quinn vertelt. De hinde staat op het uniform van de Jagers en ik vermoed dat we op de achtergrond het strand van Terschelling zien. Hoe zou de kaft van deel 2 eruitzien?

Wat vond jij van dit boek? Ook verrast door alle extra's? Er gebeurt echt zóveel meer dan ik hier vertel... Eigenlijk is de recensie zo incompleet, maar anders geef ik weer te veel spoilers. Best moeilijk hoor! In elk geval is het een aanrader. Je vindt het vast niet erg dat je je nu nog kunt laten verrassen 😁
Ik vond dit een van de leukste young adults van Nederlandse bodem die ik de laatste tijd heb gelezen! Volgens mij zijn er ook (nog) niet zoveel fantasy's van Nederlandse schrijvers. Ken jij er wel meer? Zet ze in een reactie op deze post 😃


Gelezen: de afgelopen vijf weken. Maar Familie liegt nooit en de toetsweek kwamen even tussendoor 😉
Geschikt voor: 12+

Dit boek kun je helaas niet lezen via de Online Bibliotheek, maar wel beluisteren! Zelf ben ik niet zo van de luisterboeken, maar als jij het juist wel fijn vindt, dan is het handig dat het via de biebapp kan, dat is namelijk gratis als je lid bent van de bieb, en lid zijn is ook gratis tot je 18e.
Geen zin om lid te worden of hou je ook niet van luisterboeken? Hier lees je de eerste tien hoofdstukken. Dan kun je kijken of het je écht leuk lijkt, voordat je het koopt. Of als cadeau vraagt, dat kan natuurlijk ook. Ik kreeg het van mijn schoonouders voor Kerst 🎅🏻

Mag je dit boek lezen voor Nederlands? Ja! T/m begin van de derde.
Leesniveau: 2
Leeswijzer:

Boekentip: De rest van de serie! Dit boek is deel 1 van een boekenserie: de Aspirataserie. Ik vermoed wel dat we geduld moeten hebben, want De Ademdief is afgelopen september uitgekomen, deel 2 laat dus waarschijnlijk nog even op zich wachten.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Snitch - Margje Woodrow

#️⃣hiernamaals

'Het huis zonder einde' kun je beter niet lezen voordat je gaat slapen 💀