Klem - Mel Wallis de Vries

'Vannacht voelde ik blinde paniek, maar dat gevoel is weg. Ik ben nu eerder moe. En ik voel me leeg. Alsof ik een enorme inspanning heb geleverd.
Moordenaar.
Ik schud mijn hoofd en duw het woord weg. Het dekt de lading niet. Een moordenaar is iemand die gewetenloos iemand van het leven berooft. Kiki's dood diende een hoger doel.
Martelaar.
Het woord springt ineens omhoog in mijn gedachten. Ik herhaal het, laat het tot me doordringen. Ja, dat woord past beter bij me.'

Nee, de dader heeft Kiki niet eerst gemarteld (zo luguber zijn Mels boeken nou ook weer niet). 'Martelaar' betekent niet dat je zelf iemand martelt, zoals een tekenaar tekent, maar is iemand die zelf iets moeilijks moet doorstaan voor een goed doel. Iemand die wórdt gemarteld dus. De dader heeft het zelf ook moeilijk met Kiki's dood, maar denkt dat hij haar klasgenoten een dienst bewijst. Kiki was namelijk best een bitch.

Al aan het begin van het boek weet je dat Kiki doodgaat. Het eerste hoofdstuk is namelijk vanuit Kiki zelf geschreven over het moment dat ze vermoord wordt ☠ Daarna lezen we hoe de hele klas richting Vlieland vertrekt, een dag voor de moord, en wat er verder op deze dag allemaal gebeurt. Zo lezen we dat Kiki al haar vriendinnen heeft gekwetst, op de dag zelf of al een week ervoor. Na de moord lezen we hoe ze gevonden wordt, hoe iedereen erop reageert en je leest over het politieonderzoek. Het boek heeft heel veel vertellers: Kiki's vriendinnen, andere klasgenoten, alle leraren die mee op reis zijn en de politiecommissaris. Je leest ook enkele hoofdstukken vanuit de dader, waar het citaat bovenaan vandaan komt. Boven die hoofdstukken staat 'De dader' en natuurlijk geen naam, zoals bij de rest. Doordat je vanuit zoveel verschillende personages leest en iedereen wel iets ergs heeft beleefd of gedaan die avond, zorgt Mel ervoor dat iedereen verdacht is. En ik verdacht ook meerdere personages - ze hadden allemaal een mogelijk motief - behalve de dader! Dat heeft Mel Wallis de Vries goed gedaan 😲👍🏻

Gelukkig had het een verrassend eind... want verder vind ik dit eigenlijk het minst leuke boek dat ik van haar heb gelezen. Ik ergerde me nogal aan de personages. Iédereen dacht negatief over de anderen. De politie over zijn collega, de leerlingen over hun klasgenoten en vrienden en de leraren over elkaar en de leerlingen. Hoewel het boek goed laat zien dat leraren ook maar mensen zijn en nog een leven buiten school hebben... vind ik dat deze personages geen goed beeld schetsen van leraren. In dit boek vinden de meeste leraren hun werk helemaal niks (terwijl de meeste leraren naar mijn idee over het algemeen met plezier lesgeven, net als ik) en denken of praten ze best wel respectloos over anderen en ik geloof niet dat dat in het echt ook gebeurt 🤔

Mels personages hebben volgens mij altijd wel geheimen en het loopt vaak niet helemaal lekker in de vriendengroepen uit haar boeken. Ik denk wel dat dit voor pubers geloofwaardiger is en misschien lekker verfrissen tegenover het ideaalbeeld van vriendschap uit sommige andere boeken.
Hoewel ik me aan de personages ergerde, zorgden hun pessimisme en geheimen er wel voor dat ze in mijn ogen allemaal geloofwaardige verdachten waren voor de moord op Kiki. Alle geheimen, alles wat die personages verdacht maakte, bleven gelukkig geen geheim en de belangrijkste vraag had een verrassend antwoord. Of zag jij al wel aankomen wie de moordenaar was..?

Gelezen: zomer 2020 via de Vakantiebieb
Geschikt voor: 15+
Je kunt dit boek in juli en augustus gratis lezen via de app vakantiebieb.
Lid van de bibliotheek? Dan kun je het de rest van het jaar lezen via de e-booksapp van de Online Bibliotheek. Tot je achttiende is lid zijn trouwens ook gratis!
Mag je dit boek lezen voor Nederlands? Ja, in klas 2
Leesniveau: 1
Leeswijzer:


Boekentips: Zelf heb ik Wild en Shock van Mel Wallis de Vries ook gelezen. Die vind ik nog leuker dan Klem! Vorig jaar waren er een paar jongens uit de tweede die Kil en Schuld aanraadden aan hun klasgenoten. Van Vals heb ik alleen de film gezien, maar die is wel heel leuk en spannend!
Als je Mels boeken leuk vindt, dan zullen de Young Adultthrillers van Maren Stoffels (Room Service, Fright Night en Escape Room) en Margje Woodrow je vast ook wel aanspreken (bijv. Verwoest).

Reacties

  1. dit boek vind ik leuk want de schrijfer heeft leuke boeken

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dit boek lijkt me leuk omdat ik veel boeken van Mel Wallis de Vries leuk vind en lees

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het ijkt me een leuk boek, want het is een goede schrijver. Ik denk dat het lectuur is

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lijkt me heel leuk boek, Mel Wallis de Vries boeken zijn altijd spannend dus dat is leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. het lijkt me een spannend boek en ik dnk dat het lectuur is want het is niet uniek

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Snitch - Margje Woodrow

#️⃣hiernamaals

'Het huis zonder einde' kun je beter niet lezen voordat je gaat slapen 💀